Technor och Matrix samarbetar globalt i kampen mot bilstölder och bilkapningar

Technor och Matrix samarbetar globalt i kampen mot bilstölder och bilkapningar Stockholm 25 maj - Technor International (NASD: TNOR; www.technorinc.com) och Matrix Vehicle Tracking har ingått ett avtal om att marknadsföra Matrix tjänster för spårning av stulna fordon utanför Sydafrika. I Sydafrika har de lyckats spåra och återta över 90% av stulna fordon de senaste tre åren, och därmed sparat företag och konsumenter miljontals kronor. Tjänsterna kommer att marknadsföras av CellPoint Systems AB, ett helägt dotterbolag med bas i Sollentuna. Matrix system för spårning av fordon (the Matrix Vehicle Tracking System) är en totallösning som bygger på Technors teknik för positionsbestämning. Matrix system är för närvarande installerat i mer än 15.000 bilar, lastbilar och bussar och används inte bara för att återta stulna bilar utan mer som ett avancerat instrument för att dirigera kommersiella fordonsflottor. Technor kommer nu att använda sig av Matrix erfarenhet och expertis inom området för marknadsföra systemet och tjänsterna globalt, både på egen hand och tillsammans med strategiska partners såsom försäkringsbolag och GSM- operatörer. Matrix mottog nyligen sitt andra Golden Arrow Award pris i följd av tidningen Professional Management Review och fick omnämnandet "best technology solution provider for tracking, location, thaft recovery and fleet control" i branschen. "Matrix erfarenhet av att använda vår teknik komer att vara ovärderlig när vi introducerar detta utomordentliga system till potentiella kunder såsom företag med stora vagnparker och privata fordonsägare på fem kontinenter världen över", säger Peter Henricsson, VD på Technor International. "Det faktum att vi utvecklat tekniken så att den går att använda med vanliga handburna GSM- telefoner ökar bara teknikens värde då den används för nya applikationer såsom säkerhetsapplikationer och positionsrelaterade informationstjänster." Stefan Joss, VD på Matrix, instämmer "Den tekniska plattformens enkelhet att implementera på nya marknader gör att vi kommer att kunna förse nya företag och privatpersoner med våra tjänster. Vi ser fram emot att lansera detta beprövade koncept tillsammans med Technor på världsmarknaden." Technor International är ett amerikanskt företag med i huvudsak svenska aktieägare, vars tekniska plattform CellPoint System använder det mobila telefonnätet GSM för att positionsbestämma, som även kan göras med det satelitbaserade GPS-systemet, men med fördelen av att kunna bestämma positioner inne i byggnader, i parkeringsgarage och på andra avskärmade ställen såsom i en ficka eller i en portfölj, som inte är åtkomliga för GPS- systemet. Det finns drygt 160 miljoner abbonenter i världen. CellPoint System accessas av användaren med en vanlig standarddator i ett web-gränssnitt över Internet. Technor skrev nyligen ett avtal med Tele2, har ansökt om notering på NASDAQ börsen, har etablerat allianser med ett flertal företag runtom i världen och ligger för närvarande i förhandling om ett flertal avtal. För ytterligare information, vänligen kontakta: Technor International Inc. Tel: +46 8 5449 0000 Fax: +46 8 5449 0005 info@technorinc.com www.technorinc.com Forward-looking statements in this release are made pursuant to the safe harbor provisions of the Private Securities Litigation Act of 1995. Actual results may differ materially from those projected in any forward-looking statement. Investors are cautioned that such forward-looking statements involve risk and uncertainties which may cause actual results to differ from those described. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/05/25/19990525BIT00280/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/05/25/19990525BIT00280/bit0002.pdf