Celsius förvärvar tyskt ytbehandlingsföretag

Celsius Materials Technology förvärvar tyskt ytbehandlingsföretag Celsius har via affärsenheten Celsius Materials Technology förvärvat det tyska företaget Nussbaum Oberflächentechnik GmbH. Teknisk ytbehandling är ett av Celsius Materials Technology´s kärnaffärer. Verksamheten är för närvarande koncentrerad till Yttec i Katrineholm och Karlstad. Yttec har kompetens att utöver ytbehandlingsfrågor även lösa materialvalsfrågor i sin helhet tack vare de laboratorieresurser som finns inom systerbolagen. - Materialteknik är ett strategiskt viktigt område för Celsius. Det finns dessutom en starkt växande efterfrågan på tekniskt kvalificerad ytbehandling främst inom bil- och elektronikindustrin. Tillsammans får de två företagen större styrka och dessutom skapas ett större internationellt nätverk, vilket är i linje med de stora system-kundernas krav på att ha globalt verksamma samarbetspartners, säger Celsius koncernchef Lars G. Josefsson i en kommentar. För ytterligare information, v g kontakta Celsius Informationschef Kjell Göthe tfn 08-463 00 19 eller mobilt 070-583 95 44. Celsius är en högteknologisk internationell industrikoncern med hemmamarknader i Norden, USA och Australien. Utifrån en gemensam, omfattande teknologibas bedrivs verksamhet främst inom tre satsningsområden: Försvar, Civilt flygunderhåll och Affärsutveckling, som f.n. omfattar Materialteknik, Explosivämnen och Infomatik. Omsättningen är ca 12 miljarder kronor och antalet anställda ca 11 000. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/12/18/19981218BIT00060/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1998/12/18/19981218BIT00060/bit0002.pdf