Cykelparkeringsplan med tusentals nya cykelparkeringar behövs!

Idag inledningstalar stadsmiljöborgarråd Per Ankersjö (C) vid seminariet ”Goda Cykelparkeringar”.

Per Ankersjö kommer idag vid seminariet beskriva Stockholms stads mål om att bli en cykelstad i världsklass och hur man ska nå dit. En viktig aspekt är att det måste finnas många fler säkra och lättillgängliga cykelparkeringar i staden.

-          Det råder en stor brist på cykelparkeringar i många delar av Stockholm och särskilt vid kollektivtrafikens knutpunkter. Därför vill jag att staden ska ta fram en cykelparkeringsplan som pekar ut var och när dessa parkeringar ska byggas så att vi snabbt kan få bukt med bristen och få fler stockholmare att cykla, säger Per Ankersjö (C), stadsmiljöborgarråd i Stockholm med ansvar för stadens strategiska cykelfrågor.

Projektinformation Goda Cykelparkeringar:

Projektets syfte är att underlätta för tjänstemän och beslutsfattare att investera rätt i cykelparkeringar vid kollektivtrafikens stationer och hållplatser i Stockholms län. Projektet genomförs under 2012.

Projektet sker i samverkan mellan kommuner och trafikmyndigheter i Stockholms län. De medverkande är Botkyrka kommun, Huddinge kommun, Lidingö stad, Nacka kommun, Stockholms stad, Storstockholms lokaltrafik, Cykelfrämjandet, Trafikverket Region Stockholm, Trafikverkets huvudkontor, samt TUB Trafikutredningsbyrån AB. Projektet har fått finansiering från Delegationen för Hållbara Städer. För mer information se www.cykelplanera.se