Per Ankersjö (C) - Gynna elbilspooler och minska privatbilismen

Centerpartiet i Stockholms stad

Per Ankersjö ordförande i Stockholmscentern

Stockholms stads förvaltningar använder sig idag i allt större utsträckning av bilpooler, då det är ett effektivt sätt att få tillgång till bil och samtidigt minska den egna bilparken. Nu har de första elbilarna kommit till några av bilpoolsföretaget Sunfleets bilpooler i staden, vilket gör det möjligt för både Stockholms stads medarbetare och stockholmarna att välja ett av de miljövänligaste alternativen för sin bilresa. Per Ankersjö (C) anser även att staden bör titta på hur man kan göra elbilspooler mer lätttillgängliga för allmänheten och på så sätt minska privatbilismen.

Stockholms stad har målsättningen om en fossiloberoende fordonsflotta till år 2030, som en del i detta satsar vi på att bli den ledande elbilsstaden – Det är därför mycket glädjande att Stockholm nu har fått sina första bilpooler med elbilar säger Per Ankersjö (C).

Per Ankersjö anser även att Stockholms stad bör titta på en modell där bilpooler kan inkorporeras i nya byggplaner för att minska parkeringsnormen.

-          Jag skulle gärna se att staden sänkte kraven på att bygga parkeringsplatser till nya bostäder, den så kallade P-normen. Det är mycket bättre att innehavare till nya lägenheter får tillgång till exempelvis elbilspooler. På så sätt blir det billigare att bygga och stadsmiljö blir mycket trevligare, säger Per Ankersjö (C).

E- post, frida.demervall@stockholm.se