Stadsmiljöborgarråd Per Ankersjö (C): Tunnelbanan måste gå förbi Södermalm och Hammarby sjöstad om staden ska betala

Idag presenterar alliansens partiledare att man öppnar för statlig medfinansiering av en utbyggd tunnelbana till Nacka och att Österleden ska utredas.

- Vi drev tunnelbana till Nacka, via Söder och Sjöstaden som valfråga så jag är positiv till regeringens besked. Jag utgår ifrån att stockholmarna förväntas betala en stor del och då måste staden ha som krav att tunnelbanan ska gå förbi Södermalm och Hammarby sjöstad, säger stadsmiljöborgarrådet och ordföranden för Centerpartiet i Stockholm Per Ankersjö.

- Jag är också positiv till att trängselskatten föreslås höjas. På så sätt kan den här lösningen radikalt minska genomfartstrafiken i innerstaden, säger Per Ankersjö (C).

- Viktigt är nu att bevaka stadens intressen i förslaget: att tunnelbanesträckningen blir rätt och att nationalstadsparken värnas, säger Per Ankersjö (C).