C: Det fria skolvalet är inte problemet

Skolverket släpper idag en ny rapport som tar upp en ökande brist på likvärdighet mellan skolorna. Enligt rapporten är det fria skolvalet en anledning till att likvärdigheten minskar, trots att mycket tyder på att förändringen kan ha helt andra orsaker.

- Det är tråkigt att Skolverket så tydligt låter sig påverkas av ett socialdemokratiskt tänkesätt. Hur gärna en del än vill få det att framstå så, så är det inte farligt att låta människor välja själva. Den gamla skolan hade otydliga mål och obehöriga lärare. Detta bidrog troligen i mycket högre grad till problemet än det fria skolvalet, säger Ulrika Carlsson skolpolitisk talesperson för Centerpartiet.

- Problemet är inte att vissa skolor är jättebra utan att vissa skolor går sämre. Alla elever har rätt till bra lärare och kunskap. Det är dags att sluta lägga tid och kraft på att skylla allt ont på friskolorna och att kommunerna istället tar sitt ansvar för att se till att fördela pengarna efter det faktiska behovet. Vi måste lägga fokus på de skolor som har sämst resultat och kommunerna måste ta ansvar för att rikta skolpengen rätt så att dessa skolor kan lyfta sig till samma nivå som de riktigt bra skolorna, säger Ulrika Carlsson.

Kontakt:

Centerpartiets pressjour: 08-23 43 20