Eskil Erlandsson vill göra schlagerlandet till Matlandet

Sverige - det nya matlandet är Centerpartiets och numera regeringens livsmedelsstrategi som ska skapa jobb i hela landet med bonden som bas. Att Sverige ska bli nummer ett på Europas matkarta har fått många att lyfta på ögonbrynen, men allt fler upptäcker Sverige som kulinariskt mecka. Centerpartiet vill att mat-Sverige ska dra nytta av helgens schlagervinst.

- Nu har vi chans att visa upp vår fantastiska matkultur för hela Europa. Turismen till Sverige ökar stadigt och det ger tusentals nya arbetstillfällen över hela landet. Turismens koppling till mat och svensk landsbygd är stor och nu får vi hela Europas ögon riktade mot Sverige tack vare Loreens fina insats. Detta måste vi ta vara på, säger Eskil Erlandsson.

Turismen bidrar med drygt 160 000 jobb och är viktig för Sveriges ekonomi. Svensk turism ökar för varje år och utgör en basindustri i landet.

- För att skapa långsiktig tillväxt behöver vi öka tillgängligheten och förbättra förutsättningarna för turist- och matföretagen. Många av de nya företag vi ser växa fram finns på landsbygden med koppling till mat, djur och naturupplevelser. Jag är övertygad om att Sverige-det nya matlandet kan bli en viktig ryggrad i Sverigebilden som lockar fler människor hit och som skapar jobb i hela landet, säger Eskil Erlandsson.

Läs mer information om Sverige - det nya matlandet genom att klicka här (pdf)

______________

Kontakt: