Per-Ingvar Johnsson (C): ”Oroväckande tecken på en ökad politisering av Konstitutionsutskottet”

När jag sammanfattar årets KU-granskning av regeringen tvingas jag konstatera att det finns tydliga tendenser på en ökad politisering av KU:s arbete. Vår uppgift är att granska statsrådens ämbetsutövning, men i år framstår det som att oppositionspartierna i förväg har bestämt att vissa statsråd ska kritiseras oberoende vad som framkommit vid KU:s granskningar. Det är mycket beklagligt för KU:s trovärdighet, säger Per-Ingvar Johnsson, Centerpartiets ledamot av Konstitutionsutskottet.

Jag är särskilt kritisk mot Socialdemokraternas Sven-Erik Österberg. Han har i ärendet om regeringens och riksgäldens prövning av Vladimir Antonov, som möjlig ägare i Saab, lagt in ett direkt vilseledande påstående om försenad information från Maud Olofssons sida. Någon försening av information från Maud Olofssons sida har aldrig klarlagts och skulle, enligt riksgäldsdirektör Bo Lundgrens uttalande i KU, om det förekommit inte heller ha påverkat Riksgäldens hantering och prövning av Antonov som ägare i Saab, säger Per-Ingvar Johnsson.

Konstitutionsutskottet granskar att uttalanden från statsrådens sida är korrekta och väl underbyggda. Vi har därför själva ett stort ansvar för att uttalanden från utskottets sida är korrekt och sakligt. Jag anser inte att årets granskning av lever upp till dessa krav. Uppenbarligen har politisk profilering vägt tyngre för vissa ledamöter än sakligt underbygd fakta, avslutar Per-Ingvar Johnsson.

Kontakt: Per-Ingvar Johnsson, 070-818 24 49