• Centerpartiet/

Uttalande av Centerpartiets ledamot i Konstitutionsutskottet Per-Ingvar Johnsson om årets granskning av Regeringen.

Tyvärr har resultatet av årets granskning av Regeringen blivit mer av inlägg i den politiska debatten än en kontroll av att statsrådens ämbetsutövning, som den ska och brukar vara. Politiseringen av Konstitutionsutskottets granskning är oroväckande. Att göra egna politiska uttalanden till kritik från KU är att missbruka kontrollmakten. Det framstår som att oppositionspartierna i förväg bestämt att vissa statsråd ska kritiseras oberoende av vilka fakta som framkommer vid granskningen. Jag är särskilt kritisk mot Socialdemokraternas och Miljöpartiets agerade i två ärenden.

Sven-Erik Österberg (S) har i ärendet om Regeringens och Riksgäldens prövning av Vladimir Antonov som möjlig ägare i Saab, vid utfrågningen av riksgäldsdirektör Bo Lundgren, i en fråga lagt in ett påstående, om försenad information från Maud Olofsson. Ett påstående som var och är osant.

Att en försening av information skulle ha skett har aldrig visats. Om det hade varit riktigt, att en försening skett, skulle det heller inte, enligt riksgäldsdirektörens uttalade inför KU, ha påverkat Riksgäldens hantering och prövning av Antonov som ägare i Saab. Det är anmärkningsvärt att KU:s majoritet kritiserar ett förhållande, som den som skulle ha berörts av det, om det varit sant, Riksgälden, har svårt att se att det skulle påverkat deras arbete.

Det är uppenbart att Socialdemokraterna, med stöd av Miljöpartiet, Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet, för att göra de på Metallfacket på Saab nöjda, använder osanna uttalanden mot Maud Olofsson. Detta sedan KU:s granskning visat sig att de påståenden, som gjorts i anmälan mot Regeringen och tidigare näringsministern av två socialdemokratiska riksdagsledamöter från Västsverige, visat sig vara felaktiga och grundade på rykten.

Som jag ser det har Maud Olofsson gjort ett förtjänstfullt arbete för att försöka rädda Saab-fabriken och skattebetalarnas pengar, som Socialdemokraterna ville använda för att staten skulle driva bilfabriken.

Jag har också reagerat mot ordföranden, Peter Erikssons, sätt att leda granskningen av den fråga han själv anmält för KU:s granskning, om dåvarande forskningsministerns hantering av en överläkare. Det personliga engagemanget i frågan har, som jag ser det, varit så stort att det på ett olämpligt sätt påverkat granskningsarbetet och KU:s ställningstagande.

Konstitutionsutskottet granskar att uttalanden som statsråden och Regeringen gör är korrekta och väl underbyggda. Vi har därför ett mycket stort ansvar för att det vi som utskott uttalar är korrekt och väl underbyggt. Jag anser inte att årets granskning lever upp till detta. Politisk profilering har i några ärenden uppenbarligen varit viktigare än sakligt underbyggda fakta.