7 av 10 chefer bjuder på julbord julen 2014

Snart är det jul igen och inte bara i hemmen utan även på arbetsplatserna sätter jultraditionerna igång. När Centric Professionals intervjuade 600 chefer runt om i landet svarade hela 70 procent att de ska bjuda sina medarbetare på julbord i år. Men det skiljer sig åt mellan landsändar och branscher. Skåningarna äter mer sill och prinskorv än folket i Västernorrland och IT-cheferna är mer förtjusta i julbord än cheferna i bank- och finanssektorn.

Ja det är inte bara i hemmen julen kommer smygande, även på jobbet vill cheferna att vi ska komma i stämning, och precis som i hemma i stugorna är julmaten en central del. När Centric frågade drygt 600 chefer om de ska bjuda sina medarbetare på julbord svarade hela 70 procent att de tänker göra detta. Jämför man med den undersökning Centric gjorde 2013 visar det att intresset för julbord till och med har ökat. Då svarade 63 procent av de intervjuade cheferna att de skulle bjuda på julbord. Det vill säga en ökning bland cheferna med 7 procent. Den privata sektorn är mer generös än den offentliga. 72 procent av cheferna i privat sektor säger att de ska bjuda på julmat i jämförelse med cheferna i offentlig sektor där endast 64 procent säger detsamma.

Ätandet av sill och köttbullar varierar dock beroende på var i landet du bor. Mest julbord är det i Skåne. Här är det ” Go mad, møed mad, mad i rättan ti”, 75 procent av de skånska cheferna kommer att bjuda sina medarbetare på julbord. Det är skillnad mot de som arbetar i mellersta Norrland - Västernorrland eller Jämtland, där säger endast 43 procent av cheferna att de ska bli skinka och sylta till medarbetarna i år.

Det är också stora skillnader beroende på i vilken bransch du arbetar. Sitter du på ett IT-företag är chansen till sillsallad mycket större än om du jobbar på bank. 82 procent av cheferna i IT-branschen säger att de ska bjuda sina medarbetare på julbord medan endast 54 procent av cheferna i bank-och finanssektorn uppger detsamma.

- Mina konsulter arbetar ute hos olika kunder och sliter hårt året runt, säger Klas Bonde vd för IT-bemanningsföretaget Centric Professionals. Att bjuda på julmat dagarna före jul är ett enkelt sätt att tacka dem samtidigt som vi får möjlighet att träffas allesammans. Jag tycker andra kunde ta efter mig och mina chefskollegor i IT-branschen.

Undersökningen genomfördes i november 2014 av Action Dialog på uppdrag av Centric Professionals. 604 chefer deltog i en webbenkät. Ta del av hela undersökningen genom att maila: johan.nybom@inmema.com

Johan Nybom, Inmema PR

Centric är ett av Europas största, privatägda tjänsteföretag med 5000 anställda på kontor i Nederländerna, Belgien, Frankrike, Norge, Rumänien, Schweiz, Sverige och Tyskland. I Sverige erbjuder Centric bemanningstjänster för vård- och IT-sektorn samt mjukvara till handeln. Företaget har kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Den svenska IT-delen omsatte 164 Mkr 2013 medan koncernen omsatte ca 511 MEUR i hela Europa.

Klas Nonde, vd Centric Professional