Centric hjälper IT-konsulter till OS

ger elitidrottare arbete och låter dem träna på arbetstid med full lön

Team Centric återuppstår i nytt format när IT-företaget Centric lanserar ett unikt sponsringsprogram där åtta unga elitidrottare i Sverige och Norge ska få hjälp att nå OS. Ungdomarna får en heltidsanställning där de kan lägga hela 30 procent av tiden på träning och satsning på sin idrott.

Det är ett vanligt problem bland unga idrottare att kombinera en yrkeskarriär med en elitidrottssatsning. För att motverka detta lanserar nu it-företaget Centric Professionals ett sponsringsprogram där de erbjuder elitsatsande idrottare en heltidsanställning. Alla typer av idrottare är välkomna att ansöka om en plats i programmet med start den 15 mars. De som antas till programmet kommer att arbeta som exempelvis konsult, supporttekniker eller help desk personal. 70 procent av tiden ska de lägga på arbetet hos Centric och 30 procent av tiden kan de använda för sin idrottskarriär, träning eller tävlingar.

– Många unga idrottare har svårt att finansiera sina dubbla karriärer, säger Klas Bonde, vd på Centric Professionals. Ett flertal tvingas att välja bort det ena eller det andra. Vi vill hjälpa dem att nå sina drömmars mål. Om inte annat kommer vi att ge dem en karriär som går att återvända till efter det att idrottssatsningen är över.

Satsningen drar igång idag. Alla unga idrottare i Sverige och Norge bjuds in att söka till de åtta platser som finns. Sista ansökningsdag är den 14 april och därefter kommer Centric att välja ut de personer som ska utgöra ”Team Centric”. Medlemmarnas träning och arbete kommer sedan att kunna följas i bloggar och på facebook.

– Det här är en satsning som vi inte bara gör externt utan även internt. Alla Centricanställda kommer att få sätta upp sina mål och sedan få möjlighet att träna för att nå målet, berättar Klas Bonde. Mitt eget mål är att springa maraton i Amsterdam om ett år.

Centric är ett av Europas största, privatägda tjänsteföretag med 5000 anställda på kontor i Nederländerna, Belgien, Frankrike, Norge, Rumänien, Schweiz, Sverige och Tyskland. I Sverige erbjuder Centric bemanningstjänster för vård- och IT-sektorn samt mjukvara till handeln. Företaget har kontor i Stockholm, Göteborg, Linköping och Malmö. Koncernen omsatte ca en halv miljard EUR i hela Europa.

Många unga idrottare har svårt att finansiera sina dubbla karriärer. Ett flertal tvingas att välja bort det ena eller det andra. Vi vill hjälpa dem att nå sina drömmars mål. Om inte annat kommer vi att ge dem en karriär som går att återvända till efter det att idrottssatsningen är över.
Klas Bonde, vd Centric Professionals