Rädslan för robotisering låg i Sverige

- 7 av 10 tror inte att digitalisering och robotisering ska leda till att de förlorar arbetet

Artificiell intelligens, digitalisering och robotar som kan hjälpa eller ersätta människor diskuteras regelbundet i media. Men rädslan för en så kallad robotisering är låg bland svenskarna. Endast en av tio tror att de kommer att förlora arbetet på grund av digitalisering, robotar och ny teknik. Sju av tio tror inte detta.

Centric har låtit intervjua drygt 1000 svenskar som är i arbete och frågat dem om det finns en risk att digitalisering, robotar och ny teknik kommer att leda till att de förlorar arbetet. Svaret är att det tror de inte. Hela 73,4 procent säger att de inte tror att digitalisering, robotar och ny teknik kan leda till att de förlorar arbetet. Endast 8,4 procent av de intervjuade tror på motsatsen. Resterande dryga 18 procent, vet inte.

– Rädslan för robotiseringen är mindre än vad vi har trott säger Klas Bonde, vd för IT-företaget Centric Professionals. Vi trodde nog att fler skulle vara oroliga för att bli av med jobbet eftersom det talas mycket om vad artificiell intelligens och digitaliseringen kan göra för företagen nuförtiden. Jag tror dock att många ser digitaliseringen och AI som verktyg för att utveckla de tjänster som redan idag hanteras av maskiner, exempelvis banktjänster och andra webbaserade tjänster.

Siffrorna varierar dock beroende på ålder. Yngre människor är mer oroliga för vad teknikutvecklingen kan innebära för arbetet än äldre. I Centrics undersökning säger 13,5 procent av de intervjuade personerna i gruppen 18 – 29 år att det är möjligt att digitalisering, robotar och ny teknik kommer att leda till att de förlorar arbetet. Det är nästan dubbelt så mycket som intervjupersonerna i åldersgrupperna 30 till 44 och 45 till 65, här säger endast 7,6 procent samma sak.

På samma sätt varierar siffrorna beroende på om intervjupersonerna har sin anställning i privat eller offentlig sektor. 10,9 procent av de tillfrågade i offentlig sektor tror att det är möjligt att digitalisering, robotar och ny teknik kommer att leda till att de förlorar arbetet. I offentlig sektor är motsvarande siffra endast 5,1 procent.

– I offentlig sektor finns yrken som läkare, lärare, sjuksköterska med flera som åtminstone i det korta perspektivet känns väldigt svårt att ersätta med en maskin eller robot, säger Klas Bonde, vd för It-företaget Centric Professionals. Jag kan tänka mig att det är en av anledningarna till att det finns en tydlig skillnad mellan de två sektorerna.

Undersökningen genomfördes i mars 2016 på uppdrag av Centric. 1 012 svenskar deltog i en undersökning med automatiska telefonintervjuer. Ta del av hela undersökningen genom att maila: johan.nybom@inmema.com

Centric är ett av Europas största, privatägda tjänsteföretag med 5000 anställda på kontor i Nederländerna, Belgien, Frankrike, Norge, Rumänien, Schweiz, Sverige och Tyskland. I Sverige erbjuder Centric bemanningstjänster för vård- och IT-sektorn samt mjukvara till handeln. Företaget har kontor i Stockholm, Göteborg, Linköping och Malmö. Koncernen omsatte ca en halv miljard EUR i hela Europa.

Klas Bonde, vd för IT-företaget Centric Professionals