• Centric/

Rusning till Sveriges tuffaste äventyrsutbildning – Första deltagaren utsedd till PEAK-IT Adventure Academy

Årets äventyrare 2010, Fredrik Sträng, har i samarbete med IT-bemanningsbolaget PEAK-IT startat en unik äventyrsutbildning som är öppen för alla äventyrslystna svenskar att söka till. Syftet med utbildningen är att sporra soffpotatisar som drömmer om förändring att ta steget ut ur ekorrhjulet och våga utmana sig själva. Konkurrensen om platserna är stenhård och den första deltagaren har nu sållats ut. Mikael Sjöberg från Stockholm kan vänta sig påfrestande träning för såväl kropp som psyke, vid ett antal kurstillfällen under sex månader.

I början av mars offentliggjorde PEAK-IT och Årets Äventyrare Fredrik Sträng, att de tillsammans startat en helt ny typ av äventyrsutbildning – Peak-IT Adventure Academy. Utbildningen är helt ensam i sitt slag då den inriktar sig på äventyrsverksamhet som yrke. Utbildningen börjar i september, och 15 noggrant utvalda svenskar kommer under ledning av Fredrik Sträng att få inblick i vad som krävs för att bli äventyrare på professionell basis. Den halvårslånga utbildningen ger samtidigt deltagarna chansen att tänja på sina egna gränser.

Syftet med PEAK-IT Adventure Academy är att inspirera svenskar i karriären att våga bryta mönstret och nå nya mål utanför jobbets väggar. I utbildningen ingår alla moment som en yrkesäventyrare måste behärska; allt ifrån självmotivering, planering och teambuilding till utmanande praktiska övningar. Utbildningen täcker även in viktiga områden så som hur en äventyrare går tillväga för att skaffa sponsorer för att finansiera sitt projekt.

Som avslutning på utbildningen kommer deltagarna att få utföra en certifieringsaktivitet som än så länge är hemlig, men som kommer att vara av spektakulär art.

Intresset för PEAK-IT Adventure Academy har varit mycket stort, och ansökningarna har strömmat in till juryn som väljer ut lämpliga kandidater. 15 platser finns till förfogande, och den första kneps av Mikael Sjöberg från Stockholm.

− Det känns fantastiskt kul att jag får chansen att lära mig mer om äventyrandet som yrke, och att få ta del av kunskap från en så pass meriterad person som äventyraren Fredrik Sträng. Jag har alltid varit intresserad av att vara ute i naturen och har genomfört ett antal äventyr tidigare, men i denna utbildning får jag alla bitar jag behöver för att komma både längre och högre än tidigare, säger Mikael Sjöberg, den första klara deltagaren för PEAK-IT Adventure Academy.

– Jag vill få fler kontorsråttor att slänga av sig kavajen och känna pulsen på riktigt. Det är verkligen kul att se hur många svenskar som hittills anmält sitt intresse för att vara med i PEAK-IT Adventure Academy, och jag är säker på att alla deltagare kommer att få minnen för livet. Målet med utbildningen är att inspirera våra anställda, våra kunder och alla andra äventyrslystna svenskar att nå nya personliga mål, säger Klas Bengtsson, vd på PEAK-IT.

Ansökningstiden till PEAK-IT Adventure Academy sträcker sig till den 15 augusti. Ansökan är öppen för alla som har intresse för äventyr. Kursstarten sker i september.

För ytterligare information kontakta:

Klas Bengtsson, vd
PEAK-IT
Tel: 08-501 221 00 / 0709-11 64 14
E-post: klas.bengtsson@peak-it.se

Tel: 08-960595 / 073-660 81 75

Om PEAK-IT Adventure Academy

PEAK-IT Adventure Academy är ett samarbete mellan IT-bemanningsföretaget PEAK-IT och äventyraren Fredrik Sträng, som utsetts till årets äventyrare 2010. Totalt kommer 15 deltagare att genomgå den sex månader långa äventyrsutbildningen som startar hösten 2011. Mer information finns på: www.peakitadventureacademy.se

Om PEAK-IT

PEAK-IT är ett IT-bemanningsföretag som erbjuder professionella, kundanpassade tjänster inom helpdesk, systemadministration och support. Företaget etablerades i Sverige 2007 och har i dag cirka 120 medarbetare på tre kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Företaget omsatte cirka 40 MSEK 2009. PEAK-IT är en del av norska Xtra personell AS som är ett av Nordens ledande bemanningsföretag och tillsammans sysselsätter de cirka 1700 personer.

För mer info se: www.peak-it.se

Målet med utbildningen är att inspirera våra anställda, våra kunder och alla andra äventyrslystna svenskar att nå nya personliga mål.
Klas Bengtsson, vd på PEAK-IT