Sveriges bästa IT-sommarjobb

I jakten på nya talanger till IT-branschen lanserar nu bemanningsföretaget Centric ett nytt koncept, ”Sveriges bästa IT-sommarjobb”. Erbjudandet gäller tjejer och killar som är 18 år eller äldre, från andra delar av Sverige än Stockholm och intresserade av teknik och IT. Under en månad kommer två lyckliga få prova på att arbeta inom IT-branschen hos en av Centrics kunder i Stockholm. Dessutom erbjuder Centric, i samarbete med Mornington Hotell, Bromma, gratis boende och SL-kort för fria resor under perioden.

För att locka personer utifrån landet till IT-branschen prövade bemanningsföretaget Centric för några år sedan ett nytt grepp. De lanserade ett ”Stockholmspaket” där de inte bara erbjöd arbete utan även hjälpte till med bostad och SL-kort till den som vill pröva på att flytta och bo i Stockholm. Konceptet blev lyckat och har fortsatt som ett permanent erbjudande från företaget. Centric har nu under fyra års tid hjälpt många personer utifrån landet att få en första bostad i Stockholm och ett jobb inom IT-branschen. Dock behövs fler talanger till branschen och därför testar nu företaget ytterligare en variant. Två lyckliga tjejer eller killar kommer att få chansen att sommarjobba och bo på hotell i Stockholm under sommaren.

– Bemanningsföretagen är duktiga på att identifiera unga talanger och att hjälpa dem in på arbetsmarknaden. Vi kan dock konstatera att det fortfarande råder brist på folk i IT-branschen, säger Klas Bonde, vd för Centric Professionals. Därför drar vi, tillsammans med Mornington Hotell, Bromma, i gång denna kampanj med förhoppningen om att ännu fler tjejer och killar ska få upp ögonen för företaget. ”Stockholmspaketet” som vi lanserade för några år sedan blev mycket lyckat så nu provar vi på en sommarvariant av erbjudandet. Många är just nu i full gång med att jaga sommarjobb och det är precis det de kan få av oss. De som får tjänsten kommer att få bo på Mornington i Bromma som inte bara erbjuder fina träningsmöjligheter på sitt gym, utan även har klättervägg och lånar ut både kajaker och cyklar. Dessutom förser vi dem med ett SL-kort så att de kan ta sig till och från jobbet och runt i härliga sommar-Stockholm.

Just nu annonseras det brett om ”Sveriges bästa IT-sommarjobb” på rekryteringsajter så som exempelvis Monster, Metro jobb och Centrics egen hemsida. Utlysningen pågår under maj månad och sista ansökningsdag är 31 maj. Centric ber alla IT-intresserade tjejer och killar att registrera sitt CV och ett kort brev på www.centric.eu där de beskriver sig själva och varför de vill ha sommarjobbet. Ansökningarna som bäst beskriver varför just de ska ha dessa sommarjobb kommer att bli erbjudna tjänsterna. De som får tjänsten kommer sedan att arbeta hos någon av Centrics kunder från mitten av juni till mitten av juli, eller mitten av juli till mitten av augusti i sommar. Det kan handla om arbeten som servicetekniker eller som supportpersonal i en help desk. Inget av arbetena kräver någon specifik utbildning eller förkunskap men i båda fallen förväntas den som söker ha ett intresse för teknik och IT.

– En del av de tjejer och killar jag rekryterar har ingen specifik teknikutbildning utan har börjat med att hjälpa föräldrar eller mor- och farföräldrar med sina datorer, säger Klas Bonde. Jag brukar då säga till dem att kan de hjälpa föräldrarna så kan de även hjälpa andra. Vi på Centric kan sedan hjälpa till med vidareutbildningar och certifiering.

klas.bonde@centric.eu

Märit Andersson, Hotelldirektör
Mornington Hotel Bromma AB
marit.andersson@mornington.se

E-post:

Centric är ett av Europas största, privatägda tjänsteföretag med 5000 anställda på kontor i Nederländerna, Belgien, Frankrike, Norge, Rumänien, Schweiz, Sverige och Tyskland. I Sverige erbjuder Centric bemanningstjänster för IT-, finans- och vårdsektorn samt mjukvara till handeln. Företaget har kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö.