Sveriges chefer håller fast vid julklappstraditionen

- 7 av 10 chefer delar ut klappar till sina anställda i år

Det är många bestyr som ska hinnas med inför jul och är du chef har du, liksom många andra ytterligare ett, nämligen att handla julklappar till dina medarbetare. Bemanningsföretaget Centric har genomfört den årliga undersökningen bland Sveriges chefer och liksom tidigare år visar det sig att cheferna håller hårt vid jultraditionerna. Sju av tio chefer (73 procent), svarar i undersökningen att de tänker ge sina anställda en julgåva även i år. Men det skiljer sig en hel del beroende på bransch och region. Störst utdelning på julklappslotteriet får anställda inom bank- och finanssektorn och boende i Dalarna, Värmland samt Gävleborgs län. Större risk är det att du går hem tomhänt över jul om du arbetar i en ideell eller frivillig organisation, eller om du bor i mellersta Norrland.

Det lackar mot jul och är du chef ska du, som många andra, inte bara handla julklappar till dina nära och kära i år, utan även till dina medarbetare. I en nyligen genomförd undersökning från Centric där de har frågat chefer i Sverige om de kommer att ge sina kollegor en gåva till jul, svarar 73 procent att de kommer att gå ut på klappjakt. Men det är större chans att få en julklapp av chefen om man är anställd inom den privata sektorn än vad det är om man arbetar i en statlig, ideell eller frivillig organisation.

I undersökningen svarar drygt hälften (53 procent) av cheferna inom ideella och frivilliga organisationer att de ska ge sina medarbetare julklappar i år. Det är den lägsta siffran för samtliga branscher, tätt följd av hälso-, sjukvård och socialtjänst inom den offentliga sektorn. Där är det bara 57 procent av alla chefer som kommer/kan ge sina anställda ett extra paket att lägga under granen i år. Fler paket att öppna är det för anställda i samma bransch inom den privata sektorn. Där kommer så många som åtta av tio chefer (82 procent) att ge sina kollegor en julklapp. Givmildast är cheferna inom bank- och finanssektorn, 85 procent av alla tillfrågade chefer svarar att de kommer att ge sina medarbetare en julgåva i år.

Hur många julklappsäckar det blir i år är också beroende på var chefen är bosatt i landet. Minst chans har man att få en julgåva av chefen om man bor i mellersta Norrland. Av de tillfrågade cheferna i regionen svarar 64 procent att det blir julklappar till kollegorna i år. Bättre tur har arbetande i Dalarna, Värmland och Gävleborgs län, där är det åtta av tio chefer (80 procent) som ger sina medarbetare något extra inför jul.

– Oavsett om man ger något stort eller litet, tror jag att en julklapp från chefen uppskattas bland medarbetarna, säger Klas Bonde vd på Centric Professionals. Att ge sina kollegor något litet extra inför jul är ett sätt för mig att visa uppskattning för goda insatser under det gångna året och jag är glad över att de flesta chefer tänker som jag. Vi har utfört den här undersökningen under några år nu och jämför man med förra året kan vi se att julklappstraditionen står sig ännu starkare i år. Totalt ser vi en ökning på fem procent bland de chefer som väljer att ge medarbetarna en julgåva i år, det är roligt.

Undersökningen genomfördes i november 2014 av Action Dialog på uppdrag av Centric Professionals. 604 chefer deltog i en webbenkät. Ta del av hela undersökningen genom att maila: johan.nybom@inmema.com

Johan Nybom,Inmema PR
E-post:

Centric är ett av Europas största, privatägda tjänsteföretag med 5000 anställda på kontor i Nederländerna, Belgien, Frankrike, Norge, Rumänien, Schweiz, Sverige och Tyskland. I Sverige erbjuder Centric bemanningstjänster för vård-, IT- och finanssektorn samt mjukvara till handeln. Företaget har kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö.Centric Professional omsatte 185Mkr 2014 medan koncernen omsatte ca 5Mdr i hela Europa.

Klas Bonde, vd Centric Professionals