Cereno Scientific på plats under BIO-Europe 2018

Cereno Scientifics VD Sten R. Sörensen kommer att delta på partneringkonferensen BIO-Europe 2018, som äger rum i Köpenhamn den 5-7 november.

– BIO-Europe är en mycket viktig konferens som ger oss möjlighet att presentera Cereno Scientific och vår läkemedelskandidat CS1 och samtidigt knyta kontakter med representanter från de flesta läkemedelsföretag med intressen inom trombosrelaterade kardiovaskulära sjukdomar, säger Cereno Scientifics vd Sten R. Sörensen.

Om BIO-Europe
BIO-Europe är Europas största partneringkonferens för den globala bioteknikindustrin. Deltagare från i stort sett hela bioteknikens värdekedja kommer till konferensen för att identifiera investerings- och samarbetsmöjligheter och knyta strategiska relationer. Cirka 4 000 personer från mer än 2 100 företag beräknas delta i årets konferens.

Cereno Scientific utvecklar ett nytt förebyggande läkemedel mot blodpropp som bygger på kroppens egen intelligenta propplösningsmekanism. Hjärt- och kärlsjukdomar är idag den vanligaste dödsorsaken i världen. Med nuvarande behandling föreligger stor risk för allvarliga blödningskomplikationer och på grund av låga dosnivåer resulterande i bristande effekt med stor risk att drabbas av nya blodproppar. Bolagets läkemedelskandidat CS1 förväntas ge en möjlighet till effektiv preventiv blodproppsbehandling och lägre risk för allvarliga blödningsbiverkningar än dagens behandlingar med blodförtunnande läkemedel. CS1, som är en innovativ controlled release formulering av en känd substans, bedöms ha en relativ kort utvecklingstid till färdigt läkemedel. Bolaget har huvudkontor i Göteborg, bedriver utvecklingsverksamhet i AstraZenecas BioVentureHub och utvecklas med stöd av GU Ventures. Cereno Scientifics B-aktie är noterad på Spotlight Stock Market sedan juni 2016, kortnamn: CRNO B, ISIN: SE0008241558.