Tjänst lanserad i Oman

Renna Mobile, en fristående operatör i Omantels mobilnät, har idag lanserat en mobil VoIP-tjänst baserad på Challenger Mobiles installation i Oman.

Renna Mobile var idag först att lansera en tjänst baserad på Challenger Mobiles installation i Oman. Tjänsten erbjuds med Android-appen Renna Talk som finns tillgänglig på Google Play. Renna Mobiles kunder kan installera appen gratis för att sedan enkelt aktivera sitt mobilnummer i appen. Köp av minuter sker direkt i appen eller via SMS och pengarna dras från SIMkortet. Appen Renna Talk erbjuder billigare samtal till utlandet och riktar sig i första hand till personer med nära och kära utanför Oman. Med Appen hoppas operatören kunna attrahera ännu flera kunder att välja just Renna Mobile. Till en början erbjuds attraktiva minutpaket till Bangladesh, Indien och Pakistan för att locka den stora andelen migrantarbetare från just dessa länder. Att ringa med Renna Talk innebär en halverad samtalskostnad jämfört med de billigaste samtalspaketen hos operatören sedan tidigare.

Länk till Renna Talk: http://www.rennamobile.com/voip/

(se bild i bifogad pdf)

Challenger har genom Omantel integrerat köpflöden, tagit fram ett eget utseende och innehåll till Renna Talk-appen för att skapa en helt egen produkt. Challenger har redan från start kapacitet att hantera hundratusentals samtal dagligen men kan vid behov enkelt skruva upp kapaciteten till följd av de skalbara systemen. Renna Mobile administrerar själva tjänsten via en webbaserad administrationspanel samtidigt som Challenger ser till att tekniken rullar på som den skall.

Challengers affärsmodell bygger på långsiktiga relationer med kundföretagen där kopplade samtalsminuter är grunden till intäkterna. Bolaget tar betalt per kopplad samtalsminut med systemen och fakturerar kund månadsvis.

Renna Mobile

Renna Mobile (Majan Telecommunication LLC) är Omans första virtuella mobiloperatör och lanserade sina tjänster 2009 i Omantels mobilnät. Operatören ägs sedan sommaren 2016 av Integrated Telecommunications Oman SAOC, efter att de köpt samtliga aktier i bolaget. Med drygt 500,000 aktiva mobilkunder, uteslutande kontantkort, är Renna Mobile en etablerad operatör som fortfarande växer starkt. Renna Mobiles målsättning är att vara det kostnadseffektiva och smarta valet för mobiltjänster i Oman vilket attraherar en stor del migrantarbetare från företrädesvis Bangladesh, Indien och Pakistan.

Marknaden

Efterfrågan för internationell telefoni i Oman är stor. Omkring en tredjedel av invånarna består av utländsk arbetskraft och landet förlitar sig mycket på internationell handel. Lokala operatörer bedömer att en ”gråmarknad” med illegala VoIP i landet är omfattanden. Operatörernas egna bedömning 2015 var att man gick miste om mer än 180 miljoner minuter i månaden till denna grå marknaden. Omantel och dess återförsäljare kommer med Challengers lösning lättare kunna konkurrera med de illegala alternativen genom att erbjuda ett lagligt alternativ med konkurrenskraftiga priser, bra kvalitet och god kundsupport. Potentialen hos försäljningen av Omantels VoIP-system är svår att bedöma innan lansering då det handlar om en ny tjänst på marknaden. Tjänsten kommer att ta minuter från illegala ”gråmarknaden” och från traditionella internationella samtal. Men samtidigt kommer den generera nya samtalsminuter med det marknadsunikt erbjudande till mer överkomliga priser än tidigare.

Johan Meijer, VD Challenger Mobile AB
Mobil: +46 (0)736-207 520