God start för samarbetet kring vattenfrågor vid Chalmers nya mötesforum Rendezvous Avancez

Report this content

Nyligen samlades ett 30-tal forskare och lika många frågeställare i Chalmersska huset i Göteborg för att bland annat diskutera hur förhöjda havsnivåer och klimatförändringar utmanar aktörerna i stadsbyggnadsprocessen. Flera frågor belystes för att få hjälp att hantera konsekvenserna av dessa förändringar och resultaten av samtalen var överväldigande positiva.

Genomförandet av Chalmers nya mötesform – Rendezvous Avancez – som nu testas för första gången ledde till att Chalmers, tillsammans med frågeställarna, startar upp samarbeten kring projektansökningar, kompletterande utredningar och utbildning inom flera områden med koppling till temat Vatten. Tanken med konceptet är att skapa nya typer av möten mellan forskare och samhälle där fokus är gemensam utveckling. Antalet inskickade frågor i premiäromgången överträffade förväntningarna och intresset var stort.

– Både frågeställarna och forskarna har uttryckt sig mycket positivt såväl kring den genomförda mötesdagen som utkomsten av de enskilda mötena, säger Karin Färnevik, projektledare för utvecklingsarbetet av Rendezvous Avancez. Vi ser tydligt att det här kommer att utveckla och stärka Chalmers utåtriktade samarbete, och bidra till utveckling av både samhälle, forskningen och utbildning inom relevanta områden kopplade till klimatförändringar och vatten.

Samarbeten under utveckling, som är en del av resultatet av mötesdagen, rör exempelvis:

• Gemensamma kunskapsseminarier i syfte att identifiera ytterligare perspektiv på problematiken kring åldrande ledningsnät.
  • Examensarbeten och involvering av doktorander i syfte att utveckla befintliga modeller och riskbedömningsverktyg för att underlätta kravställning för flöden av dagvatten vid exploatering.
  • Potential för utveckling av kommersiell teknik.

Andra resultat var att forskare på Chalmers som tidigare inte haft samarbeten eller gemensamma forskningsprojekt nu fick tillfälle att lära känna varandra och andra kompetensområden som finns på Chalmers med koppling till Samhällsbyggnad och vattenfrågor. Dessa möten borgar för fortsatt god utveckling av styrkeområde Samhällsbyggnad vid Chalmers och kommer att stärka forskningen och därmed utbildningen kring vattenrelaterade frågor för lång tid framöver.

Mötesforum Rendezvous Avancez 2015-10-08; Fotograf: Olof Appelkvist

Kontakt:
Karin Färnevik, projektledare, Chalmers Professional Education, 0705-211366, karin.farnevik@chalmers.se

Mer om Rendezvous Avancez

Mötesformen Rendezvous Avancez fångar upp centrala frågor, utmaningar och idéer för att möta viktiga samhällsutmaningar inom hållbar utveckling. Rendezvous Avancez riktar sig till samhällsaktörer, företag och organisationer som söker samverkan med lärosätet för ömsesidig nytta. Mötesplatsen har skapats genom samarbete mellan olika delar av Chalmers och Johanneberg Science Park. Engagerade parter inom Chamers är styrkeområde Samhällsbyggnad, Chalmers Professional Education, Chalmers innovationskontor och Chalmers industriteknik. www.ra-vatten.se

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Både frågeställarna och forskarna har uttryckt sig mycket positivt såväl kring den genomförda mötesdagen som utkomsten av de enskilda mötena. Vi ser tydligt att det här kommer att utveckla och stärka Chalmers utåtriktade samarbete, och bidra till utveckling av både samhälle, forskningen och utbildning inom relevanta områden kopplade till klimatförändringar och vatten.
Karin Färnevik, projektledare för utvecklingsarbetet av Rendezvous Avancez