Rendezvous Avancez – ett nytt Chalmerskoncept för samverkan mellan universitet, industri och samhälle

Report this content

Häromdagen inledde Chalmers officiellt projektet Rendezvous Avancez, som är ett nytt koncept för samverkan mellan universitet, industri och samhälle, med att genomföra en workshop för forskare inom temat Vatten – resurs, bristvara eller hot? Som ett första steg att utveckla konceptet Rendezvous Avancez träffades ett tiotal forskare från Chalmers för att identifiera möjliga ämnesområden. Nästa steg är att bjuda in företag, myndigheter och organisationer att jobba tillsammans med forskarna för att utbyta kunskap och utveckla samarbeten.

Rendezvous Avancez Vatten riktar sig till dem som jobbar med vatten som resurs eller som utmaning. Det kan handla om t.ex. analysmetoder, vattenrening, VA-teknik, översvämningsskydd, dricksvattenförsörjning, kretsloppsfrågor, klimatförändringar, nedbrytning av material, fukt i byggnader, inneklimat, snöröjning, istappar, stadsplanering, gestaltning, broar och sjöfart.

Under våren och sommaren matchas inkommande frågeställningar från företag, myndigheter och organisationer med forskare inom relevanta områden och den 8 oktober kommer en gemensam mötesdag med alla parter att äga rum. Resultaten kan då bli alltifrån att deltagarna får tillgång till ny kunskap som omedelbart löser ett problem till att man i samverkan identifierar nya möjligheter att hitta lösningar på små eller stora utmaningar.

Avsparken den 27 april
Konceptet Rendezvous Avancez Vatten rullade officiellt igång med en workshop på Chalmers med forskare från Chalmers Styrkeområde Samhällsbyggnad. Styrkeområdesledare Karl-Gunnar Olsson och professor Lars Rosén inledde, varefter ett innovationsföretag inom vattenrengöringsteknik berättade om hur viktigt det är för ett litet företag att få kontakt med universitetsvärlden för att kunna utveckla och validera innovativ teknik.

”Diskussionerna under workshopen gick höga. Chalmersforskare från olika ämnesfält brainstormade tillsammans om vilka utmaningar vi skulle kunna jobba med inom Rendezvous Avancez Vatten och vilka intressenter utanför Chalmers som skulle kunna ha nytta av resultaten. Vi kom fram till att det finns flera intressanta forskningsområden som är relevanta, t ex biomimetik inom vattenrening, diffusa utsläpp från jordbruk, urbant dagvatten, småskalig avloppsrening och avrinning från vägar. Nu tar vi nästa steg i projektet genom att identifiera och samla in befintliga utmaningar hos företag, myndigheter och organisationer; utmaningar som sedan matchas med forskare inom relevanta områden”, berättar Karin Färnevik, projektledare Rendezvous Avancez.

För mer information, v.v. kontakta:

Karin Färnevik
Projektledare
karin.farnevik@chalmers.se
Björn Westling
Kontaktperson för näringsliv
bjorn.westling@johannebergsciencepark.com
Stefan Forsaeus Nilsson
Kontaktperson för forskare
stefan.nilsson@chalmers.se

Med Chalmers Rendezvous Avancez är ambitionen att fånga upp centrala frågor, utmaningar och idéer för att möta viktiga samhällsutmaningar inom hållbar utveckling. Rendezvous Avancez riktar sig till samtliga aktörer i den svenska samhällsbyggnadssektorn. Intresserade och engagerade företag, myndigheter, kommuner och andra organisationer är välkomna att ta del av kunskap som utvecklas vid Chalmers och att själva bidra till ett hållbart samhällsbyggande.

http://www.ra-vatten.se/           https://twitter.com/RAvancez

Taggar: