Stort intresse för Bollingers specialutgåva

James Bond firar 50 år på vita duken

Nu är det klart att ”Bollinger James Bond 007” kommer att finnas på Systembolagets beställningssortiment från den 5 oktober. Champagnen är en specialutgåva som Bollinger tagit fram för att fira James Bonds 50 år på vita duken och den som är intresserad måste skynda.

– Efter att vi gick ut med nyheten om specialutgåvan i somras har många hört av sig, så vi tror att de som är intresserade behöver hänga på låset, säger Kajsa Ekman, ansvarig för Bollinger i Sverige.

Bollinger har varit James Bonds favoritchampagne i nära 40 år. Den specialutgåva som champagnehuset valt att fira agentens 50 år på vita duken med har namnet ”Bollinger James Bond 007” – en Bollinger La Grande Année 2002. I specialutgåvan ”Bollinger James Bond 007” ligger flaskan i en förpackning som påminner om en ljuddämpare till en pistol, helt i den hemlige agentens anda. James Bonds eget kodnamn, 007, är den kod som används för att öppna förpackningen för den som vill komma åt flaskan.

Bollinger La Grande Année 2002 räknas till decenniets förnämsta årgångar och innehåller 63 procent Pinot Noir och 37 procent Chardonnay, 82 procent kommer från Grand cru-lägen och 18 procent från Premier cru-lägen.

Censur stoppade nästan lanseringen i Sverige

Samlarutgåvan släpps samma dag i alla länder, den 5 oktober. De flaskor som lanseras i Sverige på Systembolaget kommer att ha den pistol som ingår i 007:s logotyp överklistrad, då Systembolaget anser att vapen på en vinförpackning strider mot Konsumentverkets vägledande skrifter om marknadsföring av alkoholdrycker. Arvid Nordquist, som importerar Bollinger till Sverige, delar inte tolkningen, men väljer ändå att maskera pistolen med en klisteretikett.

– Vi vet att många samlare är ute efter den här specialutgåvan, så vi kommer att sälja slut på den snabbt med eller utan pistol, säger Kajsa Ekman.

För pressbilder på ”Bollinger James Bond 007”, gå in på http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/bollinger och klicka på ”bilder”.

För pressbilder på James Bond, gå in på SF Films hemsida, som uppdateras med bilder efter hand: http://sffilm.se/SFfilm?action=oneFilm&id=518&t=fcd4ac701aef918937d5344a60ab684c

För mer information:

Jörn Ek, informationschef Arvid Nordquist, tfn 08 799 19 60, jorn.ek@arvidnordquist.se

Kajsa Ekman, tfn 08 799 19 72, kajsa.ekman@arvidnordquist.se

Karin Pontén, presskontakt Vår pr-byrå, tfn 0708 66 66 31, karin.ponten@varprbyra.se

Taggar: