Chark-SM 2018 avgjort: Sveriges bästa grillkorv görs av Lindvalls Chark från Strömsnäsbruk

Nu är Sveriges bästa charkuterier korade i Chark-SM 2018. Smålandsföretaget Lindvalls Chark i Strömsnäsbruk blev dubbel Svensk Mästare i två korvklasser med sin Högrevskorv och Viltkorv med prästost. Detta är fjärde gången i rad som Lindvalls står som Svensk Mästare i grillkorvsklassen. Även Sveriges bästa Isterband görs i Kronoberg, av Atria Sverige i Moheda.

För tionde gången utsågs Sveriges bästa charkuterier när Chark-SM hölls i går den 8 november i Eriksbergshallen i Göteborg. Det var ett glatt gäng från Lindvalls Chark som tog emot priset som Svenska Mästare.

– Det känns fantastiskt. Detta är möjligt av två anledningar, dels tack vare våra fantastiska medarbetare. Dels tack vare våra kunder som hjälper oss och utmanar oss. Vi har gjort detta i 94 år och vill göra det i minst 94 år till, säger Andreas Fall, kommersiell chef Lindvalls chark.

Detta var femte gången som Lindvalls Chark blev Svensk Mästare i klassen Grillkorv och de har varit obesegrade fyra mästerskap i rad. Årets vinst togs hem med deras Högrevskorv där juryns motivering löd: ”En god grillkorv som når nya höjder tack vare balanserad smak, noggrann kryddning och en spännande textur med inslag av högrev.”

För första gången blev de även Svensk Mästare i Milt kryddade korvar med sin Viltkorv med prästost. Juryns motivering löd: ”En fint gjord korv med vacker yta som omsluter vilda välsignade toner av vildsvin och prästost!”

Utöver de prestigefyllda mästartitlarna belönades Lindvalls även med hela 26 kvalitetsstämplar i guld.

Atria Sverige blev Svensk Mästare i klassen Isterband med sin Charkdelikatesser Gammaldags Isterband som tillverkas på deras anläggning i Moheda.
Stens Chark Åseda och Ello i Lammhult från Kronobergs län fick också guldkvalitetsstämplar för flera av sina charkuterier.

I Chark-SM tävlar charkföretagen i 17 olika kategorier allt från den bästa falukorven, köttbullarna, julskinkan och korvarna till de bästa rökta och lufttorkade charkuterierna. De cirka 700 tävlande charkuterierna från 55 företag har blindtestats av ett 40-tal domare. Alla charkuterier som är felfria i bedömningen får en guldkvalitetsstämpel som visar för konsumenterna att det är en produkt av högsta klass. I varje tävlingsklass utses också en Svensk Mästare. Chark-SM är Sveriges största kvalitetstävling för svensktillverkade livsmedel. Syftet är att både höja kvaliteten och göra det enklare för konsumenterna att välja riktigt bra charkuterier i butiken.

Tävlingsresultaten finns i bifogad pdf.

För information kontakta:
Andreas Fall, kommersiell chef Lindvalls Chark, tfn: 076-5353969
Mats Göransson, Atria Sverige, tfn 0702654897
Carina Gatzinsky, projektledare Chark-SM, tfn 010-516 67 22, e-post: carina.gatzinsky@ri.se
Annika Altskär, tävlingsledare Chark-SM, tfn 010-516 66 22, e-post annika.altskar@ri.se
Bilder för fri publicering Rebecca Sinnerstedt tfn: 070-575 09 55, e-post: rebecca.sinnerstedt@perspective.se

Chark-SM är Sveriges största kvalitetstävling för svensktillverkade livsmedel. Det är också ett av livsmedelssveriges största samlingsplatser, det räknas som kött- och charkbranschens viktigaste evenemang och har som syfte att bidra till kvalitetsutveckling och att vägleda konsumenten om vad som är bra charkuterier. Arrangemanget, som startade 2001, anordnas vartannat år och avgörs i 17 olika klasser. Charkuterierna blindtestas enligt strikta kvalitetskrav av en oberoende och kvalificerad jury med stor charkkompetens. Chark-SM 2018 arrangeras av RISE och vinnarna koras den 8 november i Eriksbergshallen i Göteborg. Huvudsponsorer är Lyckeby Culinar, Svensk Charksupport, Svenskt kött och PCS.