Chark-SM 2018 avgjort: Norrbotten bäst på charkuterier

När Sveriges bästa charkuterier korades i Chark-SM 2018 igår kväll stod Norrbottenföretagen som de stora vinnarna. Nordchark i Luleå blev Svenska Mästare med sin Falukorv Basturökt och J. Petterssons Chark med sin Färskkorv Västerbottensost. Men det var Jokkmokks Korv & Rökeri som tog hem storsegern med tre Svenska Mästar-titlar för Lavkokt skinka, Bresaola och Salami  fänkål.

För tionde gången utsågs Sveriges bästa charkuterier när Chark-SM hölls i går 8 november i Eriksbergshallen i Göteborg. I år blev det tydligt att många av Sveriges bästa charkuterier görs i Norrbotten. Det började under dagen när Nyhléns Hugosons fick Hedersutmärkelsen Årets Smakförnyare för sin Grovmald NH Grillkorv Lingon & Granskott. På kvällen fortsatte det när Norrbottenföretagen tog hem 5 av 17 SM-titlar.

Jokkmokks Korv & Rökeri gjorde i våras en satsning på lufttorkade produkter med inspiration från Italien. Satsningen tycks lyckad då både deras Bresaola och Salami fänkål blev Svenska Mästare. De blev även bäst i klassen kokta helköttsprodukter med Lavkokt skinka.
– Fantastiskt roligt! Tre vinster i år… vi är mållösa. Framförallt vinsten för våra lufttorkade produkter. Det är en helt ny satsning som vi bara har hållit på med i ett halvår. Luften och tiden är det som ger smaken tillsammans med råvarorna från Norrland, det är det vinnande konceptet, säger Magnus Kvickström, Jokkmokks korv och rökeri.

Jokkmokks Korv och Rökeri har fyra gånger tidigare blivit Svenska Mästare i klassen falukorv, men den titeln togs nu över av Nordchark i Luleå som vann med sin Falukorv Basturökt.
– Det känns fantastiskt och hedrande att vinna med vår basturökta falukorv. Vi har haft den här falukorven sen vi startade, säger Kent Brännholm från Nordchark i Luleå.

J. Petterssons Chark har inte tävlat i Chark-SM på flera år men blev nu Svenska Mästare i den för i år nya klassen Färskkorv.

I Chark-SM tävlar charkföretagen i 17 olika kategorier allt från den bästa falukorven, köttbullarna, julskinkan och korvarna till de bästa rökta och lufttorkade charkuterierna. De cirka 700 tävlande charkuterierna från 55 företag har blindtestats av ett 40-tal domare. Alla charkuterier som är felfria i bedömningen får en guldkvalitetsstämpel som visar för konsumenterna att det är en produkt av högsta klass. I varje tävlingsklass utses också en Svensk Mästare. Chark-SM är Sveriges största kvalitetstävling för svensktillverkade livsmedel. Syftet är att både höja kvaliteten och göra det enklare för konsumenterna att välja riktigt bra charkuterier i butiken.

Tävlingsresultat finns i bifogad pdf.

Domarnas motiveringar
Falukorv: Nordchark i Luleå - Falukorv Basturökt
"I en klass med mycket hög och jämn kvalitet utmärkte sig denna klassiska falukorv med en genuin smak – en falukorv som smakar som en falukorv ska smaka."

Kokta helköttsprodukter Jokkmokks Korv & Rökeri - Lavkokt skinka
"En välformad skinka med fräsch rosaröd snittyta. En mild kryddton som inte tar överhanden över skinkans egen smak. Den äter vi gärna till frukost och helgens charkbricka."

Lufttorkade/kallrökta hela köttprodukter: Jokkmokks Korv & Rökeri - Bresaola
"En produkt med utsökt kryddsättning i fin harmoni med sältan. Mycket vacker både hel och uppskivad. En bresaola att vara stolt över."

Kallrökt torkad korv: Jokkmokks Korv & Rökeri - Salami fänkål
"Ett vackert hantverk med fina bitar av speck och kött. En fin mogen eftersmak med god fänkålssmak."

Färskkorvar: J. Petterssons Chark - Färskkorv Västerbottensost
"Med en hantverksmässig perfektion. Ett vackert inre & yttre, där man möts av smakupplevelser från hela Sverige i perfekt balans."

För information kontakta:
Magnus Kvickström, vd Jokkmokks Korv & Rökeri tfn: 070 6872687
Kent Brännholm, Nordchark Luleå tfn: 0920-245340
Jan Sörensen, J. Pettersons Chark tfn: 0725714016
Anna Ahlqvist, marknadschef Nyhléns Hugosons, tfn 0920-775 37
Carina Gatzinsky, projektledare Chark-SM, tfn 010-516 67 22, e-post: carina.gatzinsky@ri.se
Annika Altskär, tävlingsledare Chark-SM, tfn 010-516 66 22, e-post annika.altskar@ri.se
Bilder för fri publicering Rebecca Sinnerstedt tfn: 070-575 09 55, e-post: rebecca.sinnerstedt@perspective.se

Chark-SM är Sveriges största kvalitetstävling för svensktillverkade livsmedel. Det är också ett av livsmedelssveriges största samlingsplatser, det räknas som kött- och charkbranschens viktigaste evenemang och har som syfte att bidra till kvalitetsutveckling och att vägleda konsumenten om vad som är bra charkuterier. Arrangemanget, som startade 2001, anordnas vartannat år och avgörs i 17 olika klasser. Charkuterierna blindtestas enligt strikta kvalitetskrav av en oberoende och kvalificerad jury med stor charkkompetens. Chark-SM 2018 arrangeras av RISE och vinnarna koras den 8 november i Eriksbergshallen i Göteborg. Huvudsponsorer är Lyckeby Culinar, Svensk Charksupport, Svenskt kött och PCS.