Analysguiden: ”Thrilla in Manila”

Ordrar på IQWave™ har dröjt. En affär i Filippinerna ligger närmast ett avslut. ChemoTech aviserar en ny strategi för Indien. Smärtbehandlingsprojektet är lovande om än i tidig fas. Vi ser ett behov av finansiering i början av 2018.

Sedan vi inledde vår bevakning har ChemoTech redovisat två kvartal, i princip utan intäkter. Då inga ordrar har tillkännagivits under perioden är det inte överraskande. Per den 30 september var kassan drygt åtta miljoner och vi räknar därför med att bolaget kommer att söka ny finansiering inom kort.

ChemoTech aviserar en ny strategi att för att kunna delta vid offentliga upphandlingar i Indien, genom att knyta samarbeten med större distributörer. Det indiska dotter­bolaget har stärkts, bland annat med erfarna personer från Getinge. Planen är att på sikt delta i en nationell studie, med målet att etablera IQWave™ som en standardbehandling vid huvud- och halscancer i Indien.

Vad gäller Indien bedömer vi att nyheter om distributörsavtal och start av pilotstudier kommer att bli viktiga temperaturmätare fram­över. I Filippinerna förefaller utveck­lingen gå snabbare. Bolaget samarbetar med ett ”centre of excellence” för IQWave™ vid den ansedda kliniken AHMC. En ideell studie pågår vid centret och ett positivt utfall borde ganska snabbt kunna leda till försäljning.

Vid sidan av ovan nämnda satsning på elektro­kemoterapi visar bolaget lovande framsteg för utvecklings­projektet för smärt­behandling vid skelett­metastaser. Om utveckling­en blir framgångsrik kan det öppna för en stor lukrativ marknad även i utvecklade länder.

Bolaget är i en tidig fas av kommersialisering men siktar på betydande patientgrupper i ut­vecklingsländer vilket ger potential. Vi ser dock risk för en något långsammare utveckling än vi tidigare räknat med, framför allt i Indien. Det gör att vi har förskjutit vår försäljnings­prognos. Vi sänker därför det motiverade värdet till 69 kronor (82). I väntan på besked kring finansiering sänks rådet till Öka (Köp).

Läs hela analysen på Analysguiden.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Läs mer här.