ChemoTech och ABEX redo att starta studie i Malaysia

Abex Medical System Sdn. Bhd. (’ABEX’) och Universitetssjukhuset Pusat Perubatan Universiti Malaya (’PPUM’) i Kuala Lumpur har nu passerat alla administrativa hinder, för att få starta den fallstudie som hälsoministeriet och etiska kommittén godkände tidigare i år.

Studien kommer, som tidigare har informerats, inledningsvis att omfatta ett mindre antal patienter under "special access program", ett tillstånd som PPUM fick godkänt för tidigare i år.

Det känns väldigt roligt att kunna informera marknaden att vi följer den tidsplan vi satte upp tillsammans med ABEX i början av året. Att vi under detta ”Companionate Use” kan göra IQwave™ och vår D-EECT-behandling tillgänglig för cancersjuka i Malaysia i väntan på CE-märkningen och registreringen blir klar, är oerhört glädjande, säger Mohan Frick, VD på ChemoTech.

Vi känner oss entusiastiska och kan inte vänta med att få påbörja denna studie så snart som möjligt. Vi har arbetat i nästan ett halvår för att nå dit vi är idag och på vägen har vi stött på många hinder. Vi är glada att vi äntligen gjorde det genom att ha fått ett specialtillstånd från vår lokala myndighet och med godkännande av den etiska kommittén, säger Jess Ooi, Produktchef på ABEX.

+46 (0)10-218 93 00

info@chemotech.se

Denna information är sådan information som Scandinavian ChemoTech AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande fredagen den 31 augusti 2018 kl 10.10 (CET).

ChemoTech är ett ungt, dynamiskt life science-företag som vilar på stor medicinsk expertis och tekniskt kunnande. Vår senaste lansering av IQWave™ är en innovation inom elektrokemoterapi, som är anpassad för behandling av olika typer av tumörer. ChemoTech strävar efter att bidra till en mer tillgänglig cancervård. ChemoTechs aktier (CMOTEC B) är noterade på Nasdaq First North i Stockholm och Västra Hamnen Corporate Finance AB är Bolagets Certified Adviser. Bolaget har huvudkontor i Malmö, mitt i den medicintekniskt expansiva Öresundsregionen.