Även Bergendahls ansluter till CHEPs distributionstjänst

Report this content

Vid årsskiftet bestämde sig ICA, Coop och Axfood för att acceptera CHEPs tjänstefierade pallhantering genom pooling. I och med att Bergendahls nu ansluter är den viktiga fyrklövern inom den svenska dagligvaruhandeln fullständig. Med denna plattform på plats ökar nu incitamenten ytterligare för distributörer och leverantörer till dagligvaruhandeln att öka upp sitt engagemang i den cirkulära poolinghanteringen. Utöver att vara ett klimatsmart alternativ med bättre kapacitetsutnyttjande kommer det på sikt att leda till lägre kostnader, vilket i en förlängning kan vara gynnsamt för konsumenter och samhället i stort. CHEPs pallhantering i Sverige är koldioxidneutral.

Genom att flytta fokus från en produkt med många dolda kostnader till en transparent tjänst skapar detta förutsättningar för en ny kostnadseffektiv och miljövänlig distributionsmarknad i Sverige.

– Vi ser många fördelar med att införa pallhantering som tjänst. CHEPs lösning skapar ett transparent system med tydlighet avseende såväl prisbild som ansvarsområden, vilket i slutänden ska leda till lägre kostnader. Det gamla systemet är både omodernt och godtyckligt. Nu när alla stora dagligvarukedjor är med kan systemet med träpallar få ett helt annat genomslag än tidigare, säger Joakim Åstrand, Logistikchef på Bergendahls.

Poolingsystemet är öppet och transparent, vilket ger en tydligare kostnadsbild. Det är också ett mer rättvist system som sänker kostnaden för hela branschen, och inte bara de största aktörerna. Dessutom minskar risken för oegentligheter såsom svart handel.
– Det är mycket glädjande att Bergendahl nu är med i CHEPs tjänstefierade pallhantering genom pooling. Genom att gå från pallhantering som en produkt, till en tjänst som har funktionen i fokus kan stora kostnader kapas i distributionskedjan. Nu när vi har acceptans från de fyra stora dagligvarukedjorna är nästa steg att få in dagligvaruleverantörerna i systemet, säger Örjan Thönners, Sälj- och Marknadschef för CHEP Sverige.

CHEPs pooling av lastbärare innebär att resurser används mer effektivt än vid vanlig pallhantering, vilket ger positiva miljöeffekter. Jämfört med EUR-pallshanteringen i Europa ger CHEPs pooling en fjärdedel så mycket avfall till deponi eller förbränning, en tredjedel så mycket trä används och hälften så mycket CO2 genereras.

Om pooling

Pooling av transportpallar och lastbärare är en mycket vanlig företeelse på den globala marknaden. Poolingsystemet bygger på principen att genom att skapa stordriftsfördelar uppstår effektivitetsvinster som en enskild eller några få aktörer inte kan uppnå på samma sätt. Pooling av lastpallar innebär bland annat att ansvaret för pallkvalitet centraliseras och läggs utanför distributionskedjan, att kostnaderna blir transparenta och att effektivare flöden skapar miljövinster. Dessutom ökar flexibilitet för varuleverantörer då det är betydligt lättare att byta mellan olika pooling-alternativ än att byta från EUR-pallar.

Avtalen med den svenska dagligvaruhandeln innebär att Bergendahls, Coop, Dagab och ICA kommer att ansvara för inspektion av lastbärarna. På det sättet sparas ett transportben i hanteringen vilket ytterligare effektiviserar och minskar utsläppen av växthusgaser.

Om CHEP

CHEP är en global aktör inom pooling av lastbärare med starkt lokalt fokus. Sedan 1997 finns CHEP i hela Norden och i Sverige finns cirka två miljoner pallar i omlopp. Koncernen har totalt 7 500 anställda och 300 miljoner pallar med över 500 000 kundkontaktpunkter i fler än 50 länder. Kunderna utgörs av såväl multinationella bolag som mindre lokala aktörer, och återfinns bland annat inom konsumentvaror, detaljhandel och industri. CHEPs tjänster är hållbara ur miljösynpunkt och ökar effektiviteten för kunderna, samtidigt som de driftsmässiga riskerna och produktskadorna minskas.

CHEPs moderbolag Brambles Limited har undertecknat och stödjer de tio principerna i FN:s Global Compact-initiativ inom områdena mänskliga rättigheter, arbete, miljö och korruptionsbekämpning. Både Brambles Limited och CHEP arbetar aktivt för att integrera Global Compact och dess principer i sin affärsstrategi, kultur och i den dagliga verksamheten. Mer information finns på www.chepsverige.se.

För mer information, kontakta:

Joakim Åstrand, Logistikchef Bergendahls, 070 6603 468, Joakim.Astrand@bergendahls.se
Örjan Thönners, Sälj- och Marknadschef CHEP Sverige, 070 4567 437
orjan.thonners@chep.com