Analysguiden: Åter leverans efter dipp

Online Gaming levererar över vår förväntan både på intäkter och lönsamhet i kvartal 3/2018. Effektiv marknadsföring var åter nyckeln till framgång. Budet på Mr Green lyfter spelsektorns värderingar. Det finns potential kvar i Cherry-aktien.

Cherry är en ledande iGaming-koncern verksamma i värde­kedjans samtliga led genom dotterbolag. Affärs­området Online Gaming (B2C) är koncernens viktigaste med ett intäktsbidrag om motsvarande drygt 81 procent av kon­cernens totala intäkter under det tredje kvartalet 2018.

Efter ett lönsamhetstapp under kv2 är Cherry åter på banan med Online Gaming som den främst bidragande faktorn. Online Gaming hade en organisk tillväxt om 46 procent och en EBITDA-marginal på 29 procent under kv3/2018, vilket var över våra för­väntningar. Kostnad per ny kund sjönk relativt kv2 samtidigt som insättning och intäkt per aktiv kund fortsätter att stiga. En effektiv mark­nadsföring var alltså en bidrag­ande faktor till framgången och vi ser ingen anled­ning för den positiva tren­den att vända under kv4. Samtidigt är bolaget väl för­beredd inför kommande om­reg­ler­ing i Sverige och förutsättningarna för 2019 be­döms också som goda. Online Gaming tar klivet in på den omreglerade marknaden i Polen. Intäktsbidraget kan bli gott med en stor marknad. Lönsamheten lär dock pressas av en hård beskatt­ning.

Online Marketing överraskade också positivt relativt våra förväntningar med en sekventiell tillväxt om 20 procent (inkluderat internfakturering). EBITDA-marginal lan­dade på 53 procent – en förbättring med 5 procentenheter relativt kv2. Skal­bar­heten i affärsmodell­en börjar åter visa sig trots fortsatta investeringar för framtiden, då bland annat i utvalda delstater i USA. Med bra momentum på samtliga mark­nader och fokus på nya möjligheter förväntar vi oss också fortsatt tillväxt. Game Development visade upp en sekventiell tillväxt om 7 procent och en EBITDA-marginal som pressades av konsolideringen av Highlight Games under kv3. Lönsamheten antas ligga kvar på dessa nivåer under de kommande kvartalen. Dock har Yggdrasil tecknat nya intressanta avtal samt att Highlight Games står i startgroparna för en lansering i Italien. Efter kv3-rapporten justerar vi upp våra prognoser för helåren 2018 och 2019. I bas­scenariot beräknas ett motiverat pris per aktie om 90,3 (75,1) kronor. Bud på Mr Green lyfter sektorn värderingsmultiplar.

Läs hela analysen här.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden.