Chicago Pneumatic ökar säkerheten med lägre moment

Företagets nya tryckluftsdrivna mutterdragare, CP7748TL, ger ett begränsat vridmoment, 90 Nm vid åtdragning av hjulmuttrar samtidigt som momentet för att avlägsna hjulmuttrar är högt, 1 250 Nm.

Syftet är att minimera risken att åtdragningen blir för hög då hjulmuttern kan skadas men också att föraren skall känna sig trygg att hjulet inte lossnar och att det är enkelt att lossa hjulet vid exempelvis en punktering. Samtidigt är det inte några problem för operatören att lossa tidigare hårt dragna eller fastrostade muttrar tack vare det mycket höga utdragsmomentet.

–     Maskinen ger en ökad produktivitet hos däckbytarna under högsäsong samtidigt som det ger föraren en ökad säkerhet, säger företagets försäljningschef Peter B Nilsson

För att få en säker och exakt åtdragning kompletteras arbetet istället med att en momentnyckel används, inställd efter fordonstillverkarens specifikationer. Och givetvis kan Chicago Pneumatic också erbjuda ett brett program av momentnycklar.

Ändringen av dragriktning görs enkelt med ett tumgrepp på omkopplaren som är placerad på mutterdragarens baksida. Den nya mutterdragarens handtag med ett termoplastiskt gummi (TPR) ger operatören ett både ergonomiskt och stadigt grepp.

Den nya robusta CP7748TL mutterdragaren är idealisk för hjulbyten på personbilar, lätta lastbilar och SUVar.

Regional Manager

E-post: peter.b.nilsson@cp.com

Taggar:

Since 1901 the Chicago Pneumatic (CP) name has represented reliability and attention to customer needs, with construction, maintenance and production tools and compressors designed for specific industrial applications. Today, CP has a global reach, with local distributors around the world. At Chicago Pneumatic, our goal is to deliver best-in-class global service and local support to our vehicle servicing, industrial and construction customers through a dedicated product portfolio and a strong network of authorized distributors. We generate added value by delivering the best solution to your needs based on our decades of experience.

Citat

Maskinen ger en ökad produktivitet hos däckbytarna under högsäsong samtidigt som det ger föraren en ökad säkerhet.
Peter B Nilsson, försäljningschef Kraftverktyg