ChromoGenics dynamiska glasteknologi möter midnattssolen på ICEHOTEL 365 i Jukkasjärvi

När ICEHOTEL 365 öppnade våren 2017 hade byggnaden ett vackert glasparti installerat med den dynamiska teknologin ConverLight™. Samarbetet mellan ChromoGenics AB (publ) och ICEHOTEL 365 bidrar nu positivt till besökarnas upplevelse och ICHOTELs mål att verka i samklang med naturen.

I Jukkasjärvi lyser solen motsvarande 100 dagar i sträck under sommarmånaderna. ICEHOTEL har installerat en solcellsanläggning för att ta vara på det nästintill konstanta dagsljuset under dessa månader. Den ger ett energiöverskott som används för att driva de andra byggnaderna som till exempel restauranger, kontor och varma rum. Men det finns även en stor potential för ökad energieffektivitet i att kunna släppa in solljuset utan att solvärmen följer med. ConverLight™ är en flexibel och dynamisk glaslösning där effektivt solskydd ger ökad inomhuskomfort och lägre energiförbrukning, samtidigt som människan i lokalen har en naturlig kontakt med omvärlden.

”Nu när våra gäster kan kombinera sin isupplevelse med konst och aktiviteter året runt blir det ännu viktigare för oss att hitta nya och innovativa lösningar på vår väg att bli CO2-negativa. ChromoGenics innovativa glasteknologi ConverLight™ visar stor potential att vara den perfekta lösningen för oss som vill optimera våra gästers upplevelse samtidigt som vi ökar vår energieffektivitet”, intygar Yngve Bergqvist grundare och initiativtagare till Icehotel.

ICEHOTEL ligger i ett naturrikt område, precis vid Torne älv – Sveriges nordligaste och största nationalälv. Naturen är en viktig del av verksamheten, en källa till inspiration, upplevelser och inte minst byggmaterial. I den nya byggnaden som invigdes i år har ett vackert fönsterparti installerats med ChromoGenics dynamiska glasteknologi. Energibesparingen uppnås genom minskat kylbehov i lokalen då överskottet av solvärmeinstrålningen kan reduceras effektivt med dynamisk toning i glaset. Med ConverLight™ blir belastningen på miljön mindre samtidigt som människor får rum att trivas och må bra i.

“Vi är stolta över att vår dynamiska glasteknologi ConverLight™ installerats på ICEHOTEL 365. Deras satsning innebär att besökarna från och med i år kan njuta av den unika kombinationen av iskonst och helt enastående naturupplevelser året om – även om midnattssolen fortfarande hör sommarhalvåret till. Vi ser fram emot att få möjlighet att fortsätta bidra till ICEHOTELS unika verksamhet och viktiga miljöarbete i absoluta framkant”, säger Thomas Almesjö, VD på ChromoGenics.

Om ICEHOTEL
ICEHOTEL är världens första hotell av snö och is. Sedan det första hotellet byggdes år 1989 har det återfötts i ny tappning varje vinter, i byn Jukkasjärvi – 20 mil ovan Polcirkeln. Torne älv, konst och att skapa en plats för livsberikande ögonblick är drivkraften. ICEHOTEL 365, som presenterats i år, är en helt ny isupplevelse som kan besökas året runt. ICEHOTEL är flerfaldiga vinnare i World Travel Awards och har cirka 50 000 besökare per år. www.icehotel.com

Josefin Lindberg, Media & PR, ICEHOTEL
Tel: +46 (0)73 923 2725
E-mail: info@icehotel.com

Thomas Almesjö, CEO

ChromoGenics är ledande inom dynamiska glas med kontrollerbart värme- och ljusinsläpp. Bolagets unika elektrokroma teknologi, ConverLight™, ger ett hållbart solskydd med ökad inomhuskomfort och energieffektivitet. Under 2016 påbörjades kommersiell försäljning till fastighetsprojekt i Skandinavien.

ChromoGenics är baserat i Uppsala och har cirka 20 anställda. Bolaget härstammar från världsledande forskning på Ångströmlaboratoriet vid Uppsala universitet. Bolagets produktionsanläggning har delvis finansierats med ett villkorslån från Energimyndigheten. ChromoGenics aktie (CHRO) är noterad på Nasdaq First North Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser.  www.chromogenics.com