ChromoGenics får order på cirka 220 kvm ConverLight® dynamiska glas till Åke Sundvall

ChromoGenics AB (publ) har skrivit avtal med Åke Sundvall Byggnads AB att leverera ConverLight® till projektet Knäckepilen i Uppsala.

ChromoGenics har skrivit avtal att leverera cirka 220 kvm dynamiska glas till projektet Knäckepilen vid Gränbystaden i Uppsala där Åke Sundvall bygger bostadsrätter. ConverLight® kommer att levereras under andra halvåret 2018 och inflytt är planerad till första kvartalet 2019.

”Människor behöver dagsljus. Vi har i projektet Knäckepilen lagt fokus på nyskapande arkitektur och integrerat stora glaspartier för fri utsikt och komfortabel inomhusmiljö. Detta ställer krav på hantering av skyddet för värmeinstrålning för att hålla rekommenderad temperatur sommartid. Vi jämförde alternativ i form av yttre solskydd, men då markiser och gardiner eliminerar utsikten samt att kostnaden för investeringen var jämförbar med ConverLight® som dessutom bibehåller Knäckepilens fina utsikt och är en underhållsfri lösning, så föll valet naturligt,” säger Jonas Berg, Projektchef på Åke Sundvall. ”Vi ser fram emot att kunna erbjuda lägenheter med behagligt inomhusklimat och tillgång till det välbehövliga dagsljuset även varma sommardagar,” avslutar han.

”Vi är stolta över att Åke Sundvall valt ConverLight® dynamiska glas till projektet Knäckepilen. ChromoGenics dynamiska glas reglerar automatiskt värme- och dagsljusinsläpp i byggnader, vilket ger bättre inomhuskomfort. Ordern visar på ett behov av energieffektiva och underhållsfria solskyddslösningar med bibehållen utsikt och dagsljusinsläpp som tillåter nyskapande arkitektur. Nöjda lägenhetsinnehavare är viktigt för alla fastighetsägare och byggbolag. Vi är glada att våra dynamiska glas kan bidra till det,” säger Jerker Lundgren, VD för ChromoGenics.

Mer information om projektet: Knäckepilen

Certified Adviser: G&W Fondkommission

Om Åke Sundvall
Åke Sundvall är ett familjeföretag i tredje generation som utvecklar, bygger och förvaltar fastigheter i Stockholm och Uppsala samt i Skåne genom dotterbolag. Sedan 1942 har vi varit med och satt prägel stadsbilden i de områden vi verkar. Vi lägger stor vikt på att utgå från varje plats unika förutsättningar för att tillföra staden hus med kvalitéer som sätter prägel på kvarteret och får människor att trivas. Åke Sundvall är stolt över att ha vunnit Årets Stockholmsbyggnad 2 gånger (!) vilket vi tolkar som ett kvitto på vår ambition. Åke Sundvall förvaltar ca 500 bostäder, har ca 250 bostäder i produktion och har drygt 3000 bostäder som ska byggas i de områden där vi verkar. www.akesundvall.se

ChromoGenics erbjuder dynamiska glas med kontrollerbart värme- och ljusinsläpp. Bolagets unika teknologi ConverLight® ger ett hållbart solskydd för ökad inomhuskomfort och energieffektivitet. ConverLight® bidrar även till fastigheters miljöcertifieringar. Under 2016 påbörjades kommersiell försäljning till fastighetsprojekt i Skandinavien.

ChromoGenics är baserat i Uppsala och härstammar från världsledande forskning på Ångströmlaboratoriet vid Uppsala universitet. Bolagets produktionsanläggning har delvis finansierats med ett villkorslån från Energimyndigheten. ChromoGenics aktie (CHRO) är noterad på Nasdaq First North Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser.  www.chromogenics.com