Positiv utvärdering av första projekt skapar merförsäljning till befintlig kund - ChromoGenics får ännu en order

ChromoGenics AB (publ) har tecknat ännu ett avtal med fastighetsbolaget Saldeen Real Estate AB för leverans av cirka 40 kvm dynamiska glas till ytterligare en kontorsfastighet i Uppsala under andra kvartalet 2018. Utvärderingen av projektet som levererades i juni 2017 visar på ökad inomhuskomfort, vilket har resulterat i ännu en order.

”Kontoret byggdes så sent som år 2016 med 3-glas fönster med statiskt solskydd. Hyresgästen upplevde inomhusklimatet alltför mörkt under vinterhalvåret och i en jämförande utvärdering av de två närliggande fastigheterna konstaterades bättre klimat och inomhuskomfort i fastigheten med ConverLight®,” inleder Bo Saldeen, VD Saldeen Real Estate.

”Vi fick vid olika tidpunkter på året besöka den intilliggande fastigheten som har ConverLight® installerat och har noterat en betydligt bättre arbetsmiljö med ett behagligare klimat, både i form av dagsljus och temperatur,” säger Håkan Eriksson, VD på Scott Sports AB i Uppsala, som har sitt kontor i fastigheten. ”Vi ser fram emot en sommar med behagligt inomhusklimat och tillgång till det härliga dagsljuset,” avslutar Håkan Eriksson.

”Nöjda hyresgäster höjer värdet på fastigheter och det är naturligtvis en sporre till beslut om investeringar som dessutom även genererar avkastning,” avslutar Bo Saldeen.

”ChromoGenics dynamiska glas reglerar automatiskt värme- och dagsljusinsläpp i lokaler, vilket ger bättre inomhuskomfort och lägre energiförbrukning. Kylbehovet i lokaler kan minska med 20-40 procent. Ordern visar på ett behov hos fastighetsägare att uppgradera sina befintliga fastigheter med energieffektiva lösningar med bibehållen utsikt och dagsljusinsläpp. Nöjda hyresgäster är viktigt för alla fastighetsägare och vi är glada att våra dynamiska glas kan bidra till det, samtidigt som påverkan på miljön minskar genom lägre energiförbrukning,” säger Thomas Almesjö, VD för ChromoGenics.

Thomas Almesjö, VD
Certified Adviser: G&W Fondkommission

ChromoGenics erbjuder dynamiska glas med kontrollerbart värme- och ljusinsläpp. Bolagets unika teknologi ConverLight® ger ett hållbart solskydd för ökad inomhuskomfort och energieffektivitet. ConverLight® bidrar även till fastigheters miljöcertifieringar. Under 2016 påbörjades kommersiell försäljning till fastighetsprojekt i Skandinavien.

ChromoGenics är baserat i Uppsala och härstammar från världsledande forskning på Ångströmlaboratoriet vid Uppsala universitet. Bolagets produktionsanläggning har delvis finansierats med ett villkorslån från Energimyndigheten. ChromoGenics aktie (CHRO) är noterad på Nasdaq First North Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser.  www.chromogenics.com