• Ci Concept/

Styrelsen för Nonbye Sweden AB lämnar här en bokslutskommuniké för verksamhetsåret 2014.

Allmänt om verksamheten:

Bolaget bedriver handel med produkter och tjänster avsedda för profilering av varumärken och identifikation på fasader, i butiker, i offentlig miljö samt på olika typer av fordon.

Bolaget har under året ytterligare etablerat sig som ett av de ledande företagen avseende konceptutveckling och visualisering av butikskoncept på den Nordiska marknaden.

Den ökade utvecklingen bygger på en långsiktig satsning på en kreativ och aktiv grafisk avdelning som innehåller Art Director, Grafisk Designer och en Visual Concept Manager.

Omsättningen för 2014 ökar med drygt 20% mot föregående år. Det betyder att verksamheten har vuxit från SEK 10 miljoner i omsättning 2009 till SEK 60 miljoner i omsättning 2014.

Aktiviteten växer inom samtliga affärsområden. Bolagets storlek och starka tillväxt under de senaste 6 åren ger en tydlig bild av att den strategiska satsningen som gjorts blir väl mottagen på den nordiska marknaden.

Rörelsemarginalen och nettoresultatet ökar, detta sker samtidigt som verksamheten har god kostnadskontroll. Nettoresultatet för verksamhetsåret 2014 uppgick till SEK 1 miljon.

Satsningen på att arbeta internordiskt för att få synergier har också slagit väl ut, flertalet av de avtal som slutits under året har avsett flera av de nordiska länderna.

Under året har ett flertal långsiktiga samarbeten och löpande projekt påbörjats med bland andra: Sodexo, Apoteket, Dormy, Onninen, Euromaster, ICA, Scania, Actic, Gore Tex, Bagorama, BMW och Nissan.

Under 2014 har verksamheten vuxit i Finland, detta då flera stora befintliga kunder etablerat sig med nya- eller vidareutvecklat befintliga koncept med vår designavdelning. Den utvecklingen förväntas öka även under 2015.

Utsikterna för verksamheten är positiva inför nästa år, redan i januari påbörjas arbetet med flera stora svenska och nordiska profileringsuppdrag. Målet för 2015 ligger mer på att konsolidera den volym som skapats, och genom nära samarbete med befintliga kunder skapa förutsättningar för fortsatt tillväxt.

Tillsammans med våra kunder har vi påbörjat en satsning på miljövänliga material och lösningar. Den utvecklingen leds av våra mest hållbarhetsinriktade kunder, och ger oss också utrymme för att erbjuda nya och miljömedvetna lösningar för både retail- och fordonssegmenten.

I ljuset av detta ser styrelsen och ägarna positivt på verksamhetens utveckling.