Bokslutskommuniké - Cinnober Financial Technology AB (publ)

Perioden 2015-01-01 – 2015-12-31

• Nettoomsättning för året uppgick till 300,5 MSEK (270,1 MSEK).
  • Rörelseresultat för året uppgick till 17,7 MSEK (-3,4 MSEK).
  • Resultat före skatt för året uppgick till -22,0 MSEK (0,6 MSEK). Bokförda värden avseende två olika aktieinnehav i externa bolag skrevs under det tredje kvartalet ned i sin helhet med sammanlagt 36,8 MSEK. Detta innebar en negativ resultatpåverkan av engångskaraktär, men varken koncernens operativa resultat eller kassaflöde påverkades av nedskrivningarna.
  • Resultat per aktie före utspädning för året uppgick till -4,26 SEK (0,21 SEK).
  • Andelen återkommande intäkter uppgick under året till 61 % av nettoomsättningen*.
  • Styrelsen kommer att inför årsstämman ta fram ett förslag på vinstdisposition för räkenskapsåret 2015. Detta förslag kommer att framgå i kallelsen till årsstämman.
  • ASX, en av världens tio största marknadsplatser, har valt Cinnober som leverantör av nytt handelssystem för såväl aktie- som derivathandel. Affären kategoriseras som stor**.
  • Med över 2 MEUR delfinansierar Europeiska kommissionen Cinnobers projekt för att vidareutveckla och anpassa bolagets clearingteknologi till europeiska banker.
  • Cinnober har genomfört en stor designstudie hos en av världens största börser avseende clearingsystem. Avtal förväntas signeras inom kort.

* För bättre jämförbarhet mellan perioder har vidarefakturerade kostnader exkluderats ur nettoomsättningen vid beräkning av återkommande intäkter.
** Se kommersiella definitioner s.15 i fullständig bokslutskommuniké

”De positiva signalerna i marknaden har blivit allt tydligare under det gångna året,” säger vd Veronica Augustsson i en kommentar. ”IT-investeringarna ökar i finansbranschen och stimuleras av förändrade regleringar och krav på ökad effektivitet. Dessa behov skapar efterfrågan på modern teknologi. De positiva signalerna återspeglas i att vår nettoomsättning för det fjärde kvartalet uppgick till 90,8 MSEK, vilket är en ökning på 24,8 MSEK jämfört med motsvarande kvartal 2014, samtidigt som rörelseresultatet uppgick till 8,7 MSEK att jämföra med -6,2 MSEK under samma kvartal föregående år.”

Bilaga: Bokslutskommuniké 2015-01-01 – 2015-12-31

Informationen är sådan som Cinnober Financial Technology AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Denna finansiella rapport publicerades den 25 februari 2016, klockan 11:00.

För ytterligare information kontakta
Veronica Augustsson, verkställande direktör, telefon 08 503 047 00, veronica.augustsson@cinnober.com

Kort om Cinnober

• Utvecklar affärskritiska systemlösningar för börshandel, riskhantering och andra finansiella tjänster.
  • Målgruppen består främst av internationella börser, clearinghus, banker och mäklarhus.
  • Grundades 1998, har i dagsläget drygt 250 medarbetare (exklusive konsulter) representerande ett trettiotal nationaliteter.
  • Erbjuder lösningar inom prisbildning, ordermatchning, marknadsdata, indexberäkningar, clearing, riskhantering och marknadsövervakning.
  • Cinnoberaktien är noterad på Nasdaq First North (CINN, ISIN-kod: SE0000778474). Avanza är Certified Adviser.