Cinnober offentliggör bokslutskommuniké och planerar kapitalanskaffning för att finansiera satsningen på realtidsclearing för banker

Cinnober Financial Technology Aktiebolag (publ) (”Cinnober”) offentliggör idag efter börsens stängning sin bokslutskommuniké för 2016. Cinnober har, som kommunicerats den 9 november 2016, beslutat att öka fokus på försäljning av teknologi och tjänster för realtidsclearing till banker, så kallad client clearing, genom ett separat dotterbolag för denna verksamhet (”Dotterbolaget”). Cinnober avser nu att ta in kapital till denna satsning genom att utreda förutsättningarna för en riktad nyemission av aktier om ca 100 MSEK och använda detta kapital för att investera i Dotterbolaget.

Baserat på Cinnobers befintliga teknologi för börser och clearinghus, kommer Dotterbolaget att erbjuda banker och deras kunder realtidsclearing. Detta innefattar även en fullständig överblick av sin riskexponering mot olika marknader i realtid. Genom att teknologin kan hantera samtliga handlade tillgångsslag, samt handel som sker såväl på som utanför en börs, möjliggörs effektivare kapitalanvändning och operationella effektiviseringar. Den grundläggande teknologin utsågs 2016, för andra året i rad, till ”Post Trade Initiative of the Year” av den väl ansedda branschtidningen Financial News.

Den planerade kapitalanskaffningen möjliggör finansiering av den planerade expansionen och uppbyggnaden av client clearing-erbjudandet. Under förutsättning av att verksamheten utvecklas väl är avsikten att Dotterbolaget ska delas ut till aktieägarna i Cinnober inom 24 månader.

”Client clearing är en högintressant tillväxtsatsning. Den föreslagna finansieringen ska användas till att kommersialisera den möjlighet vi ser i marknaden” säger Veronica Augustsson, vd för Cinnober och styrelseledamot i Dotterbolaget. ”Vi är den dominerande leverantören gentemot internationella börser och clearinghus när det gäller den här typen av teknologi. Intresset för realtidsteknik är mycket stor från internationella banker och mäklarhus, där det idag finns stor potential att modernisera och effektivisera processer inom bland annat riskhantering och post trade. Nästa generations bank kommer att vara väldigt olik dagens bank och förändringen är driven av modern teknologi.”

”Vi ser en stor efterfrågan på denna typ av lösningar från bankernas sida, inte minst på grund av nya regulatoriska krav, effektiviseringskrav och viljan att affärsutveckla” säger Patrik Enblad, styrelseledamot i Cinnober och styrelseordförande i Dotterbolaget. ”Ambitionerna är höga. Vi ska vara en nyckelspelare i införandet av nästa generations system för så kallad middle och back office hos framtidens allt mer digitaliserade banker. Planen är att nu att med hjälp av finansieringen av denna satsning ha ett femtiotal anställda vid årets slut.”

Veronica Augustsson
vd
veronica.augustsson@cinnober.com

Om Cinnober Financial Technology Aktiebolag (publ)
Cinnober utvecklar affärskritiska systemlösningar för börshandel, riskhantering och andra finansiella tjänster. Målgruppen består främst av internationella börser, clearinghus, banker och mäklarhus. Bolagets leveranser baseras främst på den egenutvecklade plattformen TRADExpress och möter extrema krav gällande transaktionsvolymer, snabbhet och flexibilitet. Produktportföljen täcker alla väsentliga behov inom den så kallade finansiella transaktionskedjan: prisbildning, ordermatchning, marknadsdata, indexberäkningar, clearing, riskhantering och marknadsövervakning. Bland Cinnobers kunder finns aktörer som Australian Securities Exchange, BM&FBOVESPA, Dubai Gold & Commodities Exchange, Euronext, Japan Exchange Group, Johannesburg Stock Exchange, London Metal Exchange, LME Clear och Stock Exchange of Thailand. Utöver den ledande positionen inom börsteknologi finns hos bolaget en långsiktig ambition att vidga erbjudandet mot en större målgrupp, genom att även anpassa teknologin för banker och mäklarhus. Cinnober är listat på First North i Stockholm, med Avanza som Certified Advisor. För ytterligare information om Cinnober och bolagets verksamhet, se www.cinnober.com
Denna information är sådan information som Cinnober Financial Technology AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 februari 2017 kl. 17:31 CET.