Delårsrapport - Cinnober Financial Technology AB (publ)

Perioden 2017-01-01 – 2017-06-30

• Nettoomsättning för perioden uppgick till 177,4 MSEK (149,2 MSEK).
  • Rörelseresultat för perioden uppgick till -30,6 MSEK (-7,4 MSEK).
  • Resultat före skatt för perioden uppgick till -32,3 MSEK (-7,6 MSEK).
  • Resultat per aktie före utspädning för perioden uppgick till -1,49 SEK (-0,34 SEK).
  • Andelen återkommande intäkter uppgick under perioden till 70 % (64 %) av nettoomsättningen.*
  • Tillväxtsatsningar tynger rörelseresultatet med 37,8 MSEK. Under perioden genomfört riktad nyemission om 180 MSEK för att finansiera satsning på dotterbolag inom client clearing.
  • Inkråmsförvärv av brittiska Ancoa, aktivt inom övervakningssystem, har genomförts och belastar initialt resultatet negativt med 4,9 MSEK under perioden.
  • Medelstor affär med en ny asiatisk marknadsplats gällande realtidsclearing under perioden.**
  • Flertal driftsättningar under året – bland annat nytt handelssystem i Australien driftsatt under våren och förberedelser inför lansering av andra fasen i stort brasilianskt clearingprojekt kommande vecka.

* För bättre jämförbarhet mellan åren har vidarefakturerade kostnader exkluderats ur nettoomsättningen vid beräkning av återkommande intäkter.
** Se kommersiella definitioner s.15 i fullständig delårsrapport.

Cinnober fortsätter att expandera och visar på en omsättningstillväxt om 18,9 %, samtidigt som vi planenligt har höga kostnader med stor påverkan på vårt resultat”, säger vd Veronica Augustsson i en kommentar. Koncernens erbjudanden är rätt positionerat för marknadens framtida behov. Bedömningen ligger fast att 2017 förväntas leverera fortsatt tillväxt och lönsamhet i vår kärnverksamhet, men med planerade kostnader för våra tillväxtsatsningar som vi låter belasta vår resultaträkning.

Bilaga: Delårsrapport 2017-01-01 – 2017-06-30

Denna information är sådan som Cinnober Financial Technology AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 augusti 2017, klockan 11:00.

För ytterligare information kontakta

Veronica Augustsson, verkställande direktör, telefon 08-503 047 00, veronica.augustsson@cinnober.com

Kort om Cinnober

• Utvecklar affärskritiska systemlösningar för börshandel, riskhantering och andra finansiella tjänster.
  • Målgruppen består främst av internationella börser, clearinghus, banker och mäklarhus.
  • Grundades 1998, har i dagsläget över 330 medarbetare (exklusive konsulter) representerande ett fyrtiotal nationaliteter.
  • Erbjuder lösningar inom prisbildning, ordermatchning, marknadsdata, indexberäkningar, clearing, riskhantering, marknadsövervakning och rapporteringstjänster.
  • Cinnoberaktien är noterad på Nasdaq First North (CINN, ISIN-kod: SE0010023556, LEI-kod: 529900596KTN6Q8T7576). Avanza är Certified Adviser.