Rapport från Cinnobers årsstämma 2015

Cinnober Financial Technology höll på måndagen den 11 maj sin årsstämma under ordförandeskap av Thomas Nygren, bolagets juridiske rådgivare sedan över ett decennium tillbaka. Stämman fattade bland annat följande beslut.

• Resultat- och balansräkningarna fastställdes för moderbolaget och koncernen.
  • Styrelsens förslag till disposition av vinstmedlen godkändes, vilket innebar att disponibla vinstmedel överfördes i ny räkning.
  • Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2013/2014.
  • Stämman omvalde fem styrelseledamöter: Nils-Robert Persson, Cecilia Lager, Peter Lenti, Staffan Persson och Helena Westin. Därutöver skedde nyval av styrelseledamoten Patrik Enblad.
  • Stämman omvalde Deloitte AB till bolagets revisor för tiden intill slutet av nästa årsstämma, med huvudansvarig revisor Svante Forsberg.
  • Stämman bemyndigade styrelsen att besluta om att vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästa årsstämma fatta beslut om nyemission av aktier mot kontant betalning och/eller med bestämmelse om apport eller kvittning eller annars med villkor och att därvid kunna avvika från aktieägarnas företrädesrätt, medförande en ökning av bolagets aktiekapital med högst 200 000 kronor. Syftet med detta bemyndigande är att skapa handlingsfrihet för finansiering av nya affärsmöjligheter inom befintlig verksamhet eller för utvidgad verksamhet i form av exempelvis företagsförvärv.

Anförandet på stämman av Cinnobers vd och koncernchef Veronica Augustsson kommer publiceras på bolagets hemsida http://www.cinnober.com/investor-relations. Där kommer även protokollet från årsstämman att publiceras så snart det föreligger i justerat skick.

Veronica Augustsson
Vd
Cinnober Financial Technology AB
Tel. 08 503 047 00
veronica.augustsson@cinnober.com

Cinnober Financial Technology AB

Om Cinnober Financial Technology AB
Cinnober utvecklar affärskritiska systemlösningar för börshandel, riskhantering och andra finansiella tjänster. Målgruppen består främst av internationella börser, clearinghus, banker och mäklarhus. Bolagets leveranser baseras främst på den egenutvecklade plattformen TRADExpress™ och möter extrema krav gällande transaktionsvolymer, snabbhet och flexibilitet. Produktportföljen täcker alla väsentliga behov inom den så kallade finansiella transaktionskedjan: prisbildning, ordermatchning, marknadsdata, indexberäkningar, clearing, riskhantering och marknadsövervakning.
Bland Cinnobers kunder finns aktörer som Australian Securities Exchange, BM&FBOVESPA, Deutsche Börse, Dubai Gold & Commodities Exchange, Eurex, Euronext, Johannesburg Stock Exchange, London Metal Exchange, LME Clear, NYSE och Stock Exchange of Thailand. Cinnober är listat på First North i Stockholm, med Avanza som Certified Advisor. För ytterligare information, www.cinnober.com