Hansa Medicals kapitalinjektion tar IdeS mot registrering

Hansa Medical genomför en riktad nyemission på 185 miljoner kronor för att öka antalet institutionella och utländska ägare. 2016 har än så länge varit ett raketår för bolagets aktie, där kursen tredubblats.
”Vi har levererat på vår strategi, så enkelt är det.”, säger bolagets vd Göran Arvidsson.

Lundabaserade bioteknikbolaget Hansa Medical står på flera indikationsben med sitt flaggskepp IdeS. Fyra kliniska studier pågår samtidigt och för att kunna fortsätta utvecklingen inom bolagets prioriterade indikationsområden tar bolaget tillfället i akt att bredda ägandet. Den riktade nyemissionen riktas till utvalda utländska såväl som inhemska investerare. Bland dessa finns HBM Healthcare Investments, Sectoral Asset Management, Carnegie Asset Management, AFA Försäkringar och Unionen. Redan idag har ägarna av 45 procent av bolagets aktier och röster förbundit sig att rösta ja till emissionen vid den kommande extra bolagsstämman.

”Vi har ett kapitalbehov som behöver täckas för att nå fram till ansökan om marknadsgodkännande för vår läkemedelskandidat IdeS inom transplantation. Kapitalet skall också användas för att vidareutveckla IdeS inom fler indikationer med skriande behov av nya behandlingsalternativ. I slutet av det andra kvartalet i år hade vi en kassa på 134 miljoner vilket då räckte till tredje kvartalet nästa år. Det förklarar varför vi gör den här emissionen nu.”, säger vd Göran Arvidsson.

Fas 2 kan vara tillräcklig för registrering

IdeS är ett bakteriellt enzym som snabbt bryter ner antikroppar för att förhindra antikroppsmedierad organavstötning. Bolaget fokuserar på så kallade högsensiterade patienter för vilka det är synnerligen svårt att hitta ett matchande organ. De kliniska studierna visar goda resultat för dessa patienter. Hittills har produktutvecklingen fokuserats mot transplantationer av njurar, som utgör en överväldigande majoritet av antalet organtransplantationer i dag, men det är del av bolagets strategi att kliniskt gå fram i flera indikationsområden inom transplantation med också inom akuta autoimmuna sjukdomar.

IdeS utvärderas nu i tre fas 2-studier inom njurtransplantation, vilket kan komma att räcka för att få ett marknadsgodkännande och en registrering av produkten.

”I vanliga fall pratar man om fas 3-studier efter avslutade fas 2-studier, men då fas 3-studier framförallt jämför en läkemedelskandidat med andra befintliga produkter är en sådan inte rimlig för IdeS. Det finns i dag ingen behandlingsmetod för att möjliggöra transplantation för de högsensititerade patienter som vi i första hand utvecklar IdeS för.”

Hansa Medical har erhållit särläkemedelsstatus (Orphan Drug Designation) från det amerikanska läkemedelsverket FDA. Detta innebär speciellt stöd från FDA för utveckling av läkemedel för ovanliga sjukdomar samt marknadsexklusivitet när produkten lanseras.

Aktiekursen tredubblats på två kvartal

I mars publicerades en vetenskaplig artikel i den ansedda tidningen New England Journal of Medicine där behovet av desensitering av patienter i behov av njurtransplantation underströks. Överlevnadsgraden för de patienter som var i behov av transplantation men där en sådan uteblev på grund av sensitisering var 44 procent. Överlevnadsgraden för patienter som desensitiserades och transplanterades var 77 procent.

”En jätteskillnad.”, säger Göran Arvidsson. ”Artikeln berörde inte IdeS, men visar på det medicinska behovet av en produkt som vår.”

Uppmärksammandet av behovet av att möjliggöra transplantation för sensitiserade patienter samt ökad kunskap om IdeS tror Vd:n vara drivande orsaker bakom kurslyftet i bolagets aktie.

”Vi har levererat på vår strategi, startat nya studier och kommunicerat positiva resultat. Då det medicinska behovet blir tydligt samtidigt som vi kommunicerar resultat som pekar mot att vi sannolikt kan hjälpa till och möta det, kan det ge bolagets attraktivitetsgrad hos investerare en extra skjuts, vilket visas i vår kursutveckling under året.”

Under året har bolagets aktie stigit med 190 procent; från en lägsta nivå om 18 kronor till dagens cirka 73 kronor. Hansa Medicals tredje kvartal redovisas den 9:e november.

emelie.lundgren@cisionpromoted.se

Fakta riktade nyemissionen

Volym: 185 miljoner kronor
Handelsplats: Small Cap Stockholm
Teckningskurs: 70 kr/aktie
Utvalda investerare: HBM Healtchare, Sectoral Asset, Sphera Funds, Aescap, Carnegie, AFA Försäkringar, KK-stiftelsen, Thomas Olausson och Unionen.