Immunovias plattform bekräftad: ”Revolutionerande”

När Immunovia under måndagen offentliggjorde resultaten av sin kliniska valideringsstudie i USA rusade aktien med 20 procent. En rationell reaktion enligt vd Mats Grahn, eftersom det i dag inte finns något sätt att tidigt upptäcka bukspottkörtelcancer.

”Med den här plattformen ska vi bli världsledande inom tidig diagnostisering av pankreascancer.”, säger vd Mats Grahn.

Cancer i bukspottskörteln, eller pankreascancer, är i dag västvärldens 3:e mest dödliga cancerform räknat i antalet människor som dör. Det var under fjolåret som formen sprang förbi bröstcancer vilken drabbar många fler personer i världen men där goda upptäckts- och behandlingsmetoder förhindrar en hög dödlighet. Enligt Mats Grahn överlever 80-85 procent av bröstcancerdrabbade i dag sjukdomen. För pankreascancer är överlevnadsantalet fem procent och för 80-85 procent av de insjuknade görs upptäckten så sent att ingen som helst behandling är applicerbar.

”Det är en dödsdom. De flesta personer dör inom sex månader efter diagnostisering.”, säger vd:n.

I måndags presenterade bolaget goda resultat från sin studie i USA. I en valideringsstudie visar Immunovia att deras plattform IMMray™ genom testet PanCan-d upptäckte 96 procent av alla fall av tidig bukspottkörtelcancer i testpoolen. I höstas kommunicerades samma höga upptäcktsfrekvens i en skandinavisk studie med samma uppsättning biomarkörer. Provet är ett vanligt blodprov men där IMMray™ PanCAN-d mäter en specifik uppsättning proteiner i blodet. Proteinuppsättningen fungerar som ett fingeravtryck för vardera cancerform.

”Med testet letar vi efter fingeravtrycket för pankreascancer och har hittat det i så gott som samtliga fall. Det var också viktigt att testa på en amerikansk befolkningsgrupp då det gör processen att bli godkänd i USA av försäkringsbolag, kliniker och andra aktörer mycket lättare.”

Stort kliniskt behov, ingen konkurrens

I praktiken fungerar plattformen på många fler sjukdomsmätningar, men då det kliniska behovet är som störst för pankreascancer har Immunovia specifikt anpassat testet till att upptäcka just den sjukdomen. Mats Grahn berättar att symtomen för cancerformen är vaga mycket länge. När patienten väl söker för tydliga symtom har sjukdomen fortskridit för långt för att oftast ens kunna behandlas. För att fånga upp sjukdomen i det tidigaste stadiet, stadie 1, ska högriskgrupper testas på regelbunden basis med IMMray™ PanCan-d. Högriskgrupper är dels personer med ärftlig benägenhet att utveckla cancer i bukspottskörteln samt personer över 50 år som fått sin första diabetesdiagnos. Diabetes typ 2 i denna grupp har visat sig öka risken för pankreascancer med upp till 10 gånger jämfört med en icke-diabetiker. För personer med ärftlig benägenhet är risken förhöjd med upp till 30 gånger.

Dödligheten av sjukdomen har fått såväl amerikanska som europeiska myndigheter att satsa stort på en lösning. I USA lagstiftade Obama-administrationen om att det nationella cancer institutt skulle fokusera på att få fram en lösning. I USA dör mer än 40 000 personer varje år till följd av sjukdomen.

”Det är på grund av det kliniska behovet som nyhetsvärdet i vår nyhet är så stort. Vårt test är revolutionerande. Vi går in på en starkt nischad marknad med enormt kliniskt behov, ingen konkurrens som är lika långt framme samt myndigheter som kräver att få en lösning.”, säger Mats Grahn.

I USA har man genomfört studierna tillsammans med världens mest välfinansierade cancerinstitut, Knight Cancer Institut i Portland. Knight institutets ledare Professor Brian Druker är en världsledande pionjär på riktad behandling mot olika cancerformer och samarbetet genererar således stor uppmärksamhet åt Immunovia i USA.

Golden standard

Immunovia planerar att ta sitt test hela vägen till marknad. Det finns ingen uttalad strategi om att bli uppköpta, tvärtom siktar bolaget på att bli världsledande inom nischområdet.

”Enligt min erfarenhet går det mindre bra om man planerar för uppköp. Man ska aldrig utesluta att vi hamnar i en uppköpssituation, men det blir i så fall en bieffekt av att vi lyckas.”

I och med bolagets framgångar har spekulationer om ett listbyte på börsen tagit sig form. Det finns inget beslut om att så ska ske, men Mats Grahn stänger inte dörren för att använda listbytet som ett verktyg för bolagets acceleration.

”Vi har ett försprång på några år framför andra aktörer inom pankreasdiagnostiken. Det ger oss ett fönster att sätta golden standard med vår plattform och bli världsledande. Det må vara ett högt mål, men jag har arbetat inom branschen i 30 år och aldrig sett en så bra plattform. Med den här ska vi bara lyckas.”

Fakta Immunovia

Handelsplats: First North Stockholm

Noterad: december 2015

Aktiekurs: 64 kronor (1/6 08:59)

Börsvärde: 925 miljoner

Aktiehistorik: 3 månader, +98 procent.

Största ägare: Carl Borrebaeck, 13,4 procent.