Kommersiellt genombrott för Enviro ­– kimröken kan bli vändning

”Var med oss och rädda världen”, sa Scandinavian Enviro Systems vd Martin Hagbyhn på ett ProHearing-framträdande i maj tidigare i år. Nu har man kommit ett stort steg på vägen, enligt vd:n själv, genom sitt tekniska genombrott med kimröken.

”Det är det här alla har väntat på”, konstaterar han om intressenterna för Enviro.

Sedan introduceringen av det Göteborgsbaserade industritekniska företaget Scandinavian Enviro Systems på Nasdaq First North i juli i fjol har aktien, som Martin Hagbyhn uttryckt det, tagit stryk. Man har hamnat på de mindre smickrande listorna på di.se:s sammanställningar ”Aktierna som gått sämst på First North” och ”Aktierna som fallit mest på First North” under 2015.” Aktien har totalt fallit med knappt 80 procent och köptes för 2:20 kronor när börsen stängde under måndagen.

Men det kommersiella genombrott investerare, företaget självt och världens klimat har väntat på för en bred lansering av Enviros teknik verkar nu ha kommit. Tillsammans med AnVa Polytechs har man utvecklat sin teknik för att använda återvunnen kimrök ur fordonsdäck. I ett pressmeddelande under måndagen berättade man att resultaten nu har visat sig vara så bra att AnVa väljer att lansera sitt miljögummi där 100 procent av kimröken som används i däcket kommer från den återvinning Enviro gjort på sina anläggningar.

”Jag tror att det är det här alla våra intressenter och samtalspartners har väntat på. Alla är jätteintresserade, tycker kalkylerna ser bra ut, men vill veta hur det går med kimröken ”, säger Martin Hagbyhn.

”Exempel på cirkulär ekonomi”

Kimröken är en vital beståndsdel i tillverkandet av fordonsdäck. Den kan utgöra en tredjedel av sammansättningen och påverkar bland annat däckets slitstyrka. I Enviros anläggningar återvinns även stål, gas och olja, där gasen återanvänds som drivmedel av anläggningen, men det är kimröken som är viktigast kommersiellt för företaget i det här skedet. Tillverkandet av ny kimröken är en miljöbetungande process. Det kan krävas över två kilo olja för att tillverka ett kilo kimrök, enligt Martin Hagbyhn, beroende på vilken teknik som används.

”Med vår patenterade teknik är koldioxidavtrycket 60 procentig lägre än vid nytillverkning vilket togs fram av Världsnaturfonden (WWF) 2010.”

Och miljötekniken kräver just de två komponenterna, 1. miljövänligt och 2. kommersiellt gångbarhet. Något som den första vågen av miljöteknik inte innehöll.

”Då var det bara viktigt att det var en miljövänlig teknik, men tillslut insåg industrin att det inte håller. Jag tycker att det här är det bästa exemplet på cirkulär ekonomi” , säger Martin Hagbyhn.

Prospekt från maj står fast

Samtal pågår med Kina, Italien, Polen, England, Sverige, Sydafrika och Chile om att bygga anläggningar och applicera sin teknik på däckåtervinningen. Affärsmodellen är fortfarande att bygga och sälja just anläggningar, vilket tar 18 månader från första spadtag till att trycka på startknappen, men genombrott som med miljögummit är en förutsättning för att investerare och aktörer ska vara intresserade av att köpa. Och samtalen har nått så långt att aktörerna bara väntat på just ett genombrott för att ge klartecken.

”Oss veterligen” , säger Martin Hagbyhn, ”finns ingen konkurrent som har kommit så långt med sin teknik att de kan konkurrera om att till exempel lansera ett miljögummi. Kimrök är en teknisk utmaning.”

I maj 2015 genomfördes en emission, och med det kapital som tillkom företaget står man tillräckligt starkt finansiellt för att följa sin plan. Än så länge ser man inget behov av en ytterligare emission för att finansiera sin kommersialisering.

Förutom tekniska milstolpar är Scandinavian Enviro Systems nominerat till Återvinningsgalan i Göteborg för 2015. Företaget har i nuläget två patent för sin teknik men har ansökt om ett tredje.

Om oss

Tjänsten Cision Promoted är ett samarbete mellan Cision och Nyhetsbyrån Direkt framtagen för att fylla det tomrum som finns för bolag som inte får synlighet och erforderligt genomslag av nyheter kring verksamheten. Cision Promoted erbjuder redaktionellt framtagna artiklar baserade på research och intervjuer där syftet är att texterna ska levandegöra nyheter och historien kring bolagen samtidigt som ett tydligt mervärde skapas för aktieintresserade läsare. Tjänsten är finansierad av bolagen och erbjuds via Cisions kommunikationsverktyg CisionPoint. Nyhetsbyrån Direkt ansvarar för produktion, innehåll och att tjänstens kvalitet och relevans säkras. Den produceras av en särskild redaktion som arbetar enkom med Cision Promoted utan samverkan med Nyhetsbyrån Direkts redaktionella verksamhet.