Nytt försök för Lauritz.com ­– teckningsperiod inledd

Rådgivaren drog oväntat i handbromsen och Lauritz.com handelsstoppades en timme innan start på First North i förra veckan. Nu är auktionshandlaren tillbaka med dubblerad säkerhet från institutionella investerare.

”De som trodde på oss första gången är med även denna gång.”, säger Bengt Sundström, styrelseordförande.

Det var en något dramatisk morgon för det digitala auktionshuset Lauritz.com torsdagen den 9 juni. Bara en timme kvar till handelsstarten på First North, med en fulltecknad emission och vinden i ryggen, insisterade rådgivaren ABG Sundal Collier på att stoppa handelsstarten och skjuta fram noteringen. Rådgivaren menade att Lauritz fått in för lite långsiktiga, institutionella, investerare och att aktien riskerade att rasa första handelsdagen på grund av det ovanligt höga antalet priv
ata småsparare. Frågan är, visste rådgivaren inte om detta innan man stod på börsgolvet och väntade på 09:00-slaget? Bengt Sundström är tålmodig och diplomatisk i sitt svar.

”ABG gav uttryck för deras oro onsdag kväll och många diskussioner följde därefter. Jag är fackman inom auktionshandel, inte finans, därför har vi anlitat ABG som en förtroendeingivande och stabil rådgivare för noteringen. När de då, trots den sena timmen, menar att det bästa vore att stoppa handeln måste jag konstatera att de har mycket mer erfarenhet på området och troligen vet bäst. Men det var helt klart på deras initiativ, vi var redo att fortsätta.”, förklarar grundaren och styrelseordföranden.

Den tunna uppslutningen av institutionella investerare har man denna gång backat upp med en dubblering av andelen garanterad av långsiktiga aktörer. Bure Equity (11,3) och Catella Fondförvaltning (7,5) tillsammans med nytillkomna Swedbank Robur (8,0) och Rite Internet Ventures (5,0) har 31,8 procent av erbjudandet garanterats på förhand, att jämföra med 17,5 procent vid förra tillfället.

Sänkt teckningskurs

Bengt Sundström är självkritisk i bolagets hantering av vad som följde handelsstoppet. Först hänvisades handelsstoppet till ett tekniskt fel som skulle förstås som den tekniska sammanställning av boken. Därefter spekulerade pressen i att Lauritz var initiativtagarna till att skjuta upp starten. Dessutom florerade felaktiga uppgifter om att den danska finansinspektionen inte godkänt bolaget på grund av bristfällig likviditet. Ett fatalt översättningsmisstag då begreppet ursprungligt handlade om likviditet i aktien, inte bolagets egen likviditet.

”Vi förstår att pressen spekulerade. Vi blev ombedda att inte uttala oss, vilket inte är vår normala offensiva kommunicerande stil. Felaktigheterna fick hänga i luften alldeles för länge. Vi borde varit mycket snabbare på att berätta vad som hände och varför. Men trots allt detta har vi alltså fortfarande kvar våra hörnstens-investerare och har fått två nya i Swedbank och Rite. Jag hoppas innerligt att det här skickar den signal till marknaden som vi behöver och förtjänar.”, säger Bengt Sundström.

För att försäkra en fulltecknad emissionen ännu en gång sänkte bolaget teckningskursen från ett intervall om 19-21 kronor till nu fasta kursen 15 kronor. Intervallet på 19-21 kronor lockade tillräckligt många privata investerare vid första tillfället, men för att försäkra om fler institutionella investerare och ett fortsatt attraktivt erbjudande ansåg bolaget det självklart att sänka priset, enligt Bengt Sundström.

”Om vi ville vara säkra till 100 procent vid förra tillfället att erbjudandet var attraktivt ville vi försäkra oss till 150 procent den här gången. Dessutom valde vi att acceptera ABG:s rekommendation om att om man ska sänka priset ska man göra det markant. Men framförallt är vi nöjda med att det är en fast kurs istället för ett intervall, det gör investeringen säkrare för ägarna.”

Reducerad skuld

Med över 200 miljoner i emissionsvolym förstärks Lauritz.com finansiella ställning avsevärt vid en fullteckning. Förutom kapitaltillskottet har bolaget sålt en fastighet i Danmark som tillfört 64 miljoner till kassan. Med planerna på att betala av 100 miljoner kronor på det obligationslån man tecknade för att förvärva Stockholms Auktionsverk har bolaget uppemot 130 miljoner kronor kvar i nytt kapital med en starkt reducerad skuldbild.

Lauritz.com grundades 1999 när Bengt Sundström köpte det danska, anrika, Lauritz Christensen Auktioner i Köpenhamn. Auktionshuset var det första att haka på den digitala trenden och erbjuda e-handel, som först in i 2010-talet har tagit en rent vardaglig roll i människors liv. Lauritz har auktionshus i Sverige, Danmark, Tyskland och Belgien och har sedan starten 1999 haft en ackumulerad tillväxt på 30 procent per år. Visionen är att demokratisera auktionshandeln som annars präglas av prestige och en dyr livsstil.

”Det behöver inte vara så förnämnt. Vi vill ge tillbaka auktionshandeln till folket. Lauritz.com har varit en pionjär inom online auktioner över konst, design och antikviteter, på grund av att vi vänder oss till en bred publik av moderna konsumenter med intresse för inredning. En börsnotering kan hjälpa oss med att utnyttja vår first mover-position och fortsätta det internationella paradigmskifte i branschen som vi är i gång med.”, säger Bengt Sundström.

Teckningsperiod: 15 – 22 juni

Teckningskurs: 15 kronor