SolTechs fjärde order i Ningbo: ”Väldigt bra år hittills”

Energiomställningen i Kina har gett svenska SolTech Energys dotterbolag ASRE en ytterligare order på 2 MW. De kinesiska myndigheterna är proaktiva med högt ställda mål, vilket ökar efterfrågan på solenergi.

”Våra koncept säljer utan problem och vi tas emot mycket väl.”, säger vd Frederic Telander.

”Tron tillbaka på Kina” och ”Optimismen om Kina ökar”. Så löd gårdagens rubriker i Dagens Industri följt av en analys av tillväxtlandet i öst. Efter börsras och finansiell oro har Kina ridit ut stormen och kan vidmakthålla sin tillväxtprognos om sex procent årligen. Analysen täckte de stora svenska bolagen, men det är inte bara de som gynnas av optimismen. SolTech Energy Sweden har nyligen kommunicerat ännu en order från Kina och vd Frederic Telander understryker den medvind som finns i landets industrier generellt, såväl som inom solenergiområdet.

”Det är ett land med en enorm kapacitet och en väldig tillväxtmotor i industrin som drivits av basindustrierna. Men det pågår ett skifte från den hårda industrialiseringen till en tjänsterelaterad sektor som är väldigt miljödriven. Därför är Kina en fantastisk marknad för SolTech.”

Bolaget utvecklar och säljer ett solenergisystem som är integrerat i en fastighets yttre skal. Det kan ta sig formen av ett tak, en vägg eller en fasad i pannor och/eller planglas. Dessa fungerar sedan både som klimatskydd och solfångare för produktion av värme, varmvatten och elektricitet. SolTech äger anläggningen och står för driftunderhåll och utveckling av denna under tiden avtalet löper. Kunden i sin tur förbinder sig att under en längre period, om 20-25 år, köpa all el som anläggningen producerar till ett något rabatterat pris jämfört med det lokala elpriset. På så sätt får SolTech långsiktiga och stabila intäkter medan kunden kan marknadsföra sig själv som en grön energiförbrukare – en fördel när det handlar om myndigheter och kunder i dagens Kina.

”Affärsmodellen fungerar mycket väl i Kina och det är bara där vi använder oss av den. Våra intäkter kommer dels från elpriset och dels från bidrag vi får av myndigheterna för varje levererad kilowattimme, för att vi aktivt bidrar till landets klimatvänliga omställning. Elpriset är ganska högt, beroende på region, vilket ger oss fördelaktiga intäkter samtidigt som kunden betalar mindre än med de lokala priserna. Alla går segrande ur affären.”, förklarar Frederic Telander.

Slimmad organisation

Dagens presenterade order avser en fjärde anläggningen i staden Ningbo i Zhejiang-provinsen, tecknat med bolaget Zhejiang JungHe Pumps Holding Co. Ltd. Anläggningen är på två megawatt (MW) och genererar årliga intäkter om cirka 3,5 miljoner kronor. Avtalet löper över 20 år, vilket ger ackumulerad intäkt på 70 miljoner kronor. En hygglig order, säger vd:n, som berättar att SolTechs anläggningar brukar ligga på en kapacitet om 1-5 MW.

”Med ordern har vi nått goda volymer på närmare 70 procent av vad vi behöver för att nå målet om 25 MW  i år. Året har varit mycket bra hittills.”

Och behovet i Kina är fortsatt stort. Efter 2015 hade landet installerat 43 gigawatt (GW) vilket gör dem till den största aktören på solenergimarknaden per installerad bas. Bara under 2015 hade 18 GW tillkommit i installationer, mer än någon annan stans i världen. Men det uttalade miljömålet är 150 GW till 2020, vilket innebär att det behövs ytterligare 20-25 GW per år framöver. För att sälja produkterna använder SolTech sig av sin partners distributörer och lokala återförsäljare. Partnern är Advanced Solar Power, vilka bidrar till produktportföljen med den unika semitransparenta glaspanelen som kan fungera som en fastighets fönster. Advanced Solar Power har 35 primära återförsäljare och distributörer och 200 underliggande. Dessa får provision för varje såld anläggning.

”Det är viktigt för oss att äga hela kedjan från produktion till installationen på fastigheten. Men för att minimera finansiell risk med många anställda ger vi istället distributörerna och återförsäljarna provision, vilket ger oss en möjlighet att ha en så liten organisation som möjligt.”, säger Frederic Telander.

Obligationsemission för säkrad finansiering

Alla komponenter och kedjor är på plats för att växa explosivt för SolTech. Men för att öka omsättningen och försäljningen krävs en säkrad finansiering av underhållet och investerandet i anläggningarna. När man under 2015 lanserade sin affärsmodell för Kina investerade SolTech och Advanced Solar Power runt 25 miljoner kronor vardera för att verifiera modellen. Nu, för att ta nästa steg, genomför man en obligationsemission via det nya dotterbolaget Advanced SolTech. Obligationen ska noteras på First North Bond Market.

Emissionen är på maximalt 300 miljoner kronor. Teckningsperioden startade 23 maj och pågår till och med 7 juni. Vardera obligation har ett pris på 5.000 kronor och lägsta teckningspost är två obligationer (totalt 10.000 kronor). Obligationerna är fritt överlåtningsbara och planerad första handelsdag är 1 juli.

Bolaget har ett mål om 230 MW i installerad kapacitet till 2019, vilket enligt vd:n ger en omsättning på drygt 400 miljoner kronor.

Under 2015 omsatte SolTech Energy drygt 40 miljoner kronor från nivåer på 12 miljoner året innan. Resultatet efter skatt uppgick till -13,2 miljoner (-13,6) medan kassaflödet ökade från 2,1 miljoner 2014 till 25,5 miljoner. Kassaflödet inkluderar då tillförda medel från nyemission.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fakta SolTech Energy Sweden

Handelsplats: First North
Noterades: juni 2015
Aktiekurs: 21 kronor (26/5 kl 14.00)

Börsvärde: 536 miljoner kronor

Aktiehistorik: +230 procent i år

Största ägare: EIG Venture Capital 6,6 procent. Frederic Telander (Sactum AB) 6,1.