SwedenCare till First North: ”Först i Sverige inom djurhälsa”

Den snabbt växande branschen djurhälsa har varit lukrativ för SwedenCare. Nu noteras bolaget på First North för att ta in en ”krigskassa” och på så sätt förvärva flera produktbolag.

”Kapitalet kommer främst att finansiera förvärv, dessutom vill vi kunna erbjuda aktier som del av betalningen.”, säger vd Håkan Lagerberg.

Teckningsperioden för djurhälsobolagets notering på First North är inledd och pågår fram till den 3 juni. Drygt 73 procent motsvarande ca: 22 miljoner kronor av nyemissionen om 30 miljoner kronor har tecknats av utvalda finansiella investerare via teckningsförbindelse. Investerarna som lämnat teckningsförbindelser ger bolaget en stark förankring bland långsiktiga institutionella och privata investerare.. Anledningen till att Swedencare väljer att gå till börsen i det här läget är att öka kännedomen om bolaget, skaffa en bättre position vid förhandlingsbordet och att kunna erbjuda aktier som likvid vid förvärv.

”Vi förvärvade i början av året våra största och äldsta distributörer, en i USA, en i Frankrike och en i Storbritannien.”, förklarar Håkan Lagerberg. ”I samband med att vi presenterade förslaget för de berörda bolagen förklarade vi våra planer på en börsintroduktion och att vi skulle erbjuda dem delvis betalning via aktier. Men förvärvsambitionen stannar inte med dessa tre. Framöver önskar vi också växa genom förvärv och vill kunna erbjuda dem samma sak, det vill säga en delbetalning i aktier.”

Swedencare säljer premiumprodukter, såsom kosttillskott, för husdjur genom ett globalt distributionsnätverk till apotek, veterinärkliniker och djuraffärer. Djurhälsobranschen har växt i snabb takt under de senaste åren och förutspås fortsätta på samma spår i flera år framöver. Det är inte helt enkelt att uppskatta ett marknadsvärde, men Håkan Lagerberg hänvisar till en prognos om 25 miljarder kronor för enbart kosttillskott till husdjur under 2015.

USA störst under 2016

Enligt vd:n har husdjur kommit att ses mer och mer som en familjemedlem som man är beredd att spendera mycket pengar på för att denne ska må bra. Detta gör att efterfrågan för djurhälsoprodukter är mycket hög och intresset för nya produkter drar tillväxttakten framåt. Samtidigt är branschen och verksamheten enkel att ta till sig för gemene man då Swedencare enbart fokuserar på receptfria produkter.

”Det krävs inte en viss typ av kunskap för att vara intresserad av vårt bolag eller vilja gå in som aktieägare. Det märker jag när jag pratar med allmänheten om bolaget på roadshowen inför noteringen. Responsen är vanligtvis att det låter spännande och att man gärna investerar i vår aktie.”, säger Håkan Lagerberg.

Per capita, registrerade hundar och katter, är Sverige den största marknaden för bolaget, men räknat i kronor förutspår vd:n att USA blir Swedencares största marknad under 2016. Hungern efter djurhälsoprodukter är inte större i Sverige än i USA eller Storbritannien, men då det finns en tradition av att ta väl hand om sina husdjur i Norden är det enkelt att få svensken att pröva produkterna.

”Enligt våra uppföljningar är kunden i regel mycket nöjd med vår produkt och fortsätter använda den när man väl har prövat. Men det är det där första steget, att pröva, som vi behöver hjälpa kunden att ta.”

Traditionell marknadsföring som via tv är inte prioriterat, snarare är det att ta hjälp av sina distributionskanaler och lokala återförsäljare som kommer få Swedencares produkter att sälja mer. Dessutom är konkurrensen inom branschområdet mindre i Sverige och Norden än till exempel USA.

Satsa på lokala distributörer

Swedencare har växt snabbare än branschen, givet från låga nivåer, och förutspår att fortsätta göra så under 2016. I USA prognostiseras marknaden öka med 9 procent årligen för de kommande sju till åtta åren. I korten syns ingen direkt platå för branschen som ännu är ung med potential på många områden.

”Vanligtvis finns det intressanta produkter men som enbart säljs på en marknad. Där ser vi en jättepotential att hjälpa dessa produkter ut på flera marknader, inkluderat de vi själva är verksamma på. Vi har mer att göra med våra produkter på våra befintliga marknader redan nu, men för en fortsatt tillväxt är det fler produkter som kommer att dra oss framåt.”, säger Håkan Lagerberg.

Framöver planerar Swedencare att stötta sina lokala distributörer och återförsäljare mer med varumärkesbyggande genom flera olika kanaler. Detta har pågått sedan tidigare, men en större del av resurserna ska läggas in i stöttningen, enligt vd:n. Bolaget har flera konkurrenter inom branschen, men ingen med en direkt motsvarande produkt på tandhälsoområdet vilket ger försäljningsfördelar mot konsumenterna.

Nettoomsättningen för bolaget uppgick till 13,7 miljoner kronor under årets första kvartal, att jämföra med 6,3 miljoner kronor motsvarande period i fjol. Resultatet efter skatt uppgick till 3,3 miljoner kronor, att jämföra med 1,8 miljoner kronor för kvartal ett 2015, medan kassaflödet landade på 1,4 miljoner kronor. Omsättningen för helåret 2015 var 26,8 miljoner kronor.

Teckningsperiod: 23 maj – 3 juni 2016
Teckningskurs: 14 kronor

Emissionsvolym: 30 miljoner kronor + övertilldelningsoption om högst 4,5 miljoner kronor

Teckningsförbindelser: 21,96 miljoner kronor (73,2 procent)