2 dagar kvar till val: Vem syns mest av partiledarna?

Läs original

Det är riksdagsval om två dagar och med anledning av det presenterar nu Cision en sista mätning över partierna och partiledarnas synlighet i onlinemedia under perioden 1-11 september.

Socialdemokraterna är störst i onlinemedia inför valet och har hittills i september synts i 7122 artiklar. Det är långt före Sverigedemokraterna som har näst störst synlighet med 4642 artiklar. Tätt efter dem kommer Miljöpartiet med 4427 artiklar och därefter Moderaterna med 3760 artiklar. Mätningen visar att utmanarna Piratpartiet och Feministiskt Initiativ inte har större synlighet än något av de befintliga Riksdagspartierna.

Tittar vi på statistiken för partiledarna har vi nu en ny bild jämfört med hur det såg ut i augusti och tidigare månader. Stefan Löfven har i september omnämnts mycket mer än motståndaren Fredrik Reinfeldt som tidigare varit den partiledare med mest onlinesynlighet, med en stabil ledning ända sedan i februari då Cisions mätning började. Vi ser också att Jimmie Åkesson nu har tappat något, från tredje mest omnämnda till femte mest omnämnda. Både Jan Björklund och Annie Lööf ökar och har gått om Jimmie Åkesson. Dessutom ser vi att Åsa Romson, partiledaren med minst synlighet sedan mätningens början i februari, ökar i september då hon fått mer publicitet än både Göran Hägglund och partikollegan Gustav Fridolin.

Fakta om mätningen

Mätningen har gjorts genom Cisions kommunikationsverktyg CisionPoint. De sökord som använts under mätningen är partiernas namn och partiledarnas namn. Statistiken grundas på antal artiklar i svenska webbkällor där partier och partiledare omnämns under perioden 1 februari – 11 september 2014. Över 1500 svenska webbkällor har bevakats. Statistiken inkluderar inte inlägg i sociala medier.

För mer information, vänligen kontakta:

Annica Sandberg, Marketing Manager Cision
E-post: annica.sandberg@cision.com

Om Cision

Cision är den ledande leverantören av kommunikationsverktyg inom IR och PR. Våra kunder använder Cision för att hantera alla delar i sin kommunikation – allt ifrån att identifiera viktiga medier och opinionsbildare till att nå ut med sina budskap, bevaka traditionella och sociala medier och utvärdera effekten av sin kommunikation. Cision finns i Europa, Nordamerika samt Asien.