• Cision/

Bonus, ansvar, löner – moralfrågorna ökar starkt i storföretagens mediebild

Nordiska storföretag kan vänta sig fortsatt mediefokus på moralfrågor. Amerikanska medier ägnar redan idag fem gånger mer utrymme än svenska åt företagens ansvar och agerande i samband med finanskrisen, med särskild betoning på moraliska frågor. Allt tyder på att svenska och nordiska medier följer efter. Cision har analyserat hur anseende kan komma att påverkas av medierna framöver.

Cision har jämfört mediebilden hos de största börsbolagen i Sverige, Norden och USA under det senaste halvåret. I takt med lågkonjunkturen har mediernas fokus på företagens finanser ökat kraftigt – och på deras moraliska ansvar för finanskrisen, samhället och de egna kunderna. Nya exempel kommer dagligen på avtal om lön, bonus och pension för vd, lyxiga bostäder och kritik för bristande vilja att ta ansvar.

- Vi ser tydligt hur svenska storföretag behöver anstränga sig mer för att bemöta kritik för hur de har hanterat kundernas och marknadens förtroende. Det gäller nu alla företag, såväl privata som statliga. Finans- och moralfrågorna går just nu hand i hand, konstaterar Per Söderpalm, nordisk chef för Cision Analys & Media Partner.

PR-cheferna har en viktig utmaning att väga upp mediebilden för att rädda företagens anseende. Extra viktigt är ett starkt och synligt ledarskap, produktpublicitet, egna experter och hur man hanterar moraliska frågor, inom hela CSR-området.

- Företagen måste vara och svara trovärdigt när svenska journalister och politiker ökar fokus på etikfrågor. Den moraliska kompassen är mycket viktig för anseendet. Vi ser och följer dagligen hur just de här områdena i mediebilden påverkar mediekonsumenternas bild av företaget, säger Per Söderpalm.

Fakta: Mediebilden och anseendet
Moraliskt agerande och produkter är de två faktorer som har störst påverkan på anseendet för B2C-företag, enligt forskning från Reputation Institute och Fortune. Analysmetoden Cision har använt bygger på hur journalisternas val av formuleringar spiller över på bilden av företaget – eller de generella budskap som medierna lyfter fram och som påverkar läsarens bild av företaget (Reputation Messages).

Cision analyserar mediebilden utifrån följande fem faktorer:
- Stakeholder Relations: bilden av relationer till intressenter som kunder, medarbetare, investerare, samhälle med flera.
- Financial Management: bilden av företagets ekonomi, till exempel lönsamhet, börskurs och försäljning.
- Products & Services: bilden av företagets produkter och tjänster, marknadsandel, innovationsförmåga, jämförelser med konkurrenter, marknadsföring med mera.
- Organizational Integrity: bilden av företagets ansvarstagande i juridiska, etiska, klimat- och miljömässiga frågor, samt ägarskap.
- Organizational Strength: bilden av företagets ledarskap genom VD:s position, ledning, företagskultur, arbetsgivare etcetera.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Per Söderpalm, Nordisk chef Analysis & Media Partner
E-post: per.soderpalm@cision.com