• Cision/

Cision och Vocus förenas och visar vägen för framtidens PR- och kommunikationsverktyg

Läs original

De två PR-företagen Cision och Vocus förenas. Det nya namnet blir Cision och samtidigt utses en ny ledningsgrupp.

Cision och Vocus har nu officiellt förenat sina krafter och kombinationen av de båda bolagen är slutförd. Det integrerade företaget kommer att drivas under namnet Cision och för samman två av de mest framgångsrika leverantörerna inom PR och sociala medier-verktyg som finns på marknaden idag.

”PR har expanderat och traditionell PR är bara en del av rollen idag. Våra roller inkluderar nu även digitalt, socialt och innehåll – med allt mer fokus på mätning och analys” förklarar Cisions Chief Executive Officer Peter Granat. ”Denna nyhet, tillsammans med vårt nyligen genomförda förvärv av Visible Technologies, som är en global marknadsledade aktör inom bevakning och analys av sociala medier, skapar en omfattande lösning för att spåra och analysera förtjänad, ägd och köpt media.”

”Den här företagskombinationen för samman alla viktiga tjänster som professionella kommunikatörer efterfrågar inom kommunikation och information” säger Chris Porter, analytiker hos Burton-Taylor International Consulting LLC. ”Det kombinerade företaget har stor geografisk räckvidd vilket ger dem en stark position för att ta ledarskapet inom den här globala marknaden.”

Medan integrationen av de två varumärkena kommer att fortsätta under de kommande månaderna har Vocus och Cisions kunder redan börjat märka av några av fördelarna. Cisions användare i USA har fått tillgång till en premiumversion av ”Help a Reporter Out” (HARO) och PRWeb, vilket är två av Vocus mest populära tjänster. Även Vocus användare i USA har fått tillgång till nya tjänster, så som ”Premium news content” från LexisNexis, som bygger på ett samarbete som Cision startade under 2012. Varumärkena iContact, PRWeb, HARO och Visible kommer att fortsätta under sina egna namn när det kombinerade företaget nu går ihop som Cision.

”PR-branschen är mogen för en större förändring och den nya teknologin kommer att förflytta branschen framåt” säger Brian Solis, principal analyst på Altimeter Group. ”Men teknologin är bara början. Företag som berikar och förstärker professionella kommunikatörer genom teknik för att utveckla hur de skapar, kommunicerar och investerar i relationer är på tiden och välkomna. Jag ser fram emot att se hur kombinationen av Cision och Vocus kommer att påverka branschen.”

Det kombinerade företaget kommer att ha över 1500 medarbetare och ett nytt globalt huvudkontor på One Prudential Plaza i Chicago. Detta innebär att de två tidigare huvudkontoren med Vocus i Beltsville, Md, och Cision i Stockholm, Sverige, nu förenas som ett huvudkontor i Chicago. Den nya organisationen kommer att behålla kontor i USA, Kanada, England, Frankrike, Tyskland, Portugal, Sverige, Finland och Kina.

”Vi är glada över att flytta huvudkontoret till USA och bli en del av Chicagos spirande tech scen” förklarar Peter Granat. ”Cision är redo för att tillväxt och att placera det nya globala huvudkontoret i Chicago ger företaget möjligheter till att rekrytera talanger samt en stark kundbas för att kunna expandera snabbare.”

Förutom Peter Granat består Cisions nya ledningsgrupp av många industriveteraner:
Jack Pearlstein – Executive Vice President och Chief Financial Officer
Dawn Conway – Chief Operating Officer
Maureen Calabrese – Chief People Officer
Mark Thabit – Chief Marketing Officer
David Pearah – Chief Technology Officer
Magnus Thell – Managing Director, Europe
Terry Foster – President, Canada
Geoff Alexander – President, iContact

“Samtidigt som PR utvecklas vidare från traditionell PR måste även våra roller utvecklas, annars blir de föråldrade” förklarar Granat. ”Medan vi fokuserar på skärningspunkten av content marketing, PR och socialt kommer vårt förenade företag att fortsätta investera inom kommunikationssektorn för att kunna ge PR- och kommunikationsproffs ett komplett arbetsflöde”.

Alexander Mason, Commercial Director
alexander.mason@cision.com

Om Cision
Cision är en ledande leverantör inom PR-verktyg som gör att professionella kommunikatörer kan planera, utföra och mäta influensbaserade kampanjer i en integrerad plattform. Kommunikationsproffs använder Cision för att hitta kontaktinformation till media och bloggare i världens största mediedatabas, skicka nyheter och pressmeddelanden, analysera räckvidden från influencers, mäta sociala medier aktiviteter och analyserar effektiviteten av kampanjer. Cision, som nyligen kombinerades med Vocus äger Visible Technologies, PR Web, Help a Reporter Out (HARO) och iContact. Över 120 000 företag använder sig av Cisions verktyg. Huvudkontoret är baserat i Chicago och Cision finns även i Kanada, England, Frankrike, Tyskland, Portugal, Sverige, Finland och Kina. För mer information, besök www.cision.com/se eller följ @CisionSverige på Twitter.

Citat

Cisions Chief Executive Officer Peter Granat