De fem mäktigaste PR-konsulterna online 2015!

Läs original

Idag presenterar Cision vilka personer som gör upp om årets pris i Cision PR Influencer Award. Utmärkelsen ges till den person inom PR och kommunikation som under året haft störst inflytande i digitala medier. Nytt för i år är mätpunkten konvertering där de nominerade i två veckor har fått engagera sina följare.

Topp 20 har sedan Spinns nomineringsmingel den 20 oktober aktivt arbetat för att samla röster och intresset för att rösta har varit stort. Nästan 3000 röster har registrerats och många nominerade har gjort kreativa lösningar för att få sina följare att agera. Röstningen stängdes igår och nu kan Cision presentera vilka 5 som gör upp om årets pris.

Topp fem nominerade till Cision PR Influencer Award 2015 är:

• Brit Stakston
  • Fredrik Wass
  • Martin Borgs
  • Viktor Frisk
  • Deeped Niclas Strandh

“Det är intressant att se utvecklingen när en yngre PR-konsult som växt upp i en digital miljö tar sig in på topp 5. Viktor Frisk började som en influencer och gick sedan över till PR-sidan med ett mycket starkt digitalt nätverk.” säger Alexander Mason, Kommersiell chef på Cision.

För att kunna nomineras till Cision PR Influencer Award krävs det att man jobbar på eller är knuten till en byrå som arbetar med PR. Dessutom krävs det att man har en mätbar url, så som en blogg, en hemsida eller en personlig presentation på en företagssida. Varje år utvecklas uträkningen för att mätningen ska hållas relevant och aktuell. Årets nyhet bland mätpunkterna handlade om konvertering där syftet var att se hur väl de nominerade kunde få sina följare att utföra en aktivitet, något som också blir allt viktigare för många PR-konsulter i sitt dagliga arbete.

Placeringarna för topp 5 och vinnaren utses på Spinngalan den 19 november. På Cisions blogg kan du inför galan ta del av intervjuer med de nominerade. Vem du tror kommer att vinna? Twittra gärna till oss på #CPRIA .

I årets topp 5 finns fyra män representerade och en kvinna, samma könsfördelning som förra året.

“Vi har fått några synpunkter på att nomineringslistan saknar konsulter med ett icke nordiskt utseende samt är snedfördelat ur ett genusperspektiv. Det vi gör är en kvantitativ mätning som belyser hur det faktiskt ser ut i PR-branschen. Vi har under ett antal år jobbat med Rättviseförmedlingen och delar deras bedömning att startpunkten är att mäta nuläget. Först måste man inse hur det ser ut för att sedan tillsammans kunna arbeta för att förändra.” säger Alexander Mason.

Utmärkelsen Cision PR Influencer Award gick förra året till Fredrik Wass och 2013 till Lina Thomsgård. År 2012 var det Brit Stakston som fick ta emot priset och år 2011 var pristagaren Paul Ronge. Detta är det femte året som Cision delar ut priset Cision PR Influencer Award och det sjätte året som Cision är huvudsponsor till PR-galan Spinn.

För mer information, vänligen kontakta:
Alexander Mason, Commercial Director
E-post: alexander.mason@cision.com

Om Spinn
Spinn är en tävling i effektiv svensk marknads-PR. Med marknads-PR avses marknadskommunikation i icke-köpta (publicitet, seminarier, internet, ambassadörer etc) och egna kanaler (webb, e-mail, nyhetsbrev, föreläsningar etc) som har som syfte att driva försäljning. Målet med Spinn är att öka kännedom och kunskap om marknads-PR hos företagsledare, marknadschefer och andra beslutsfattare. Tävlingen är även ett sätt att samla branschens bästa prestationer och lyfta fram dem som utmaning och inspiration. Långsiktigt ska tävlingen bidra till att öka andelen icke-köpta kanaler i marknadsmixen. Den första Spinntävlingen hölls 2004.

Om Cision

Cision är en globalt ledande aktör inom affärsdriven informationshantering (media intelligence) och levererar ett komplett arbetsflöde för professionella IR- och PR-kommunikatörer. Cision är världsledande inom sin bransch och har huvudkontor i Chicago med över 100 000 kunder globalt. Cision har även kontor i Kanada, Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Portugal, Sverige, Finland och Kina och representerar varumärkena Gorkana Group, PRWeb, Help a Reporter Out (HARO) och iContact.

Citat

Alexander Mason, Kommersiell chef på Cision