Partiernas slutspurt inför riksdagsvalet – Socialdemokraterna i topp

Läs original

Spurten inför valet märks nu tydligt av i media. I augusti ökade antalet publicerade onlineartiklar om riksdagspartier och partiledare kraftigt. Socialdemokraterna, Moderaterna och Sverigedemokraterna ökar mest jämfört med föregående månad.

Antalet publicerade artiklar om riksdagspartierna var i augusti väldigt högt. Dock inte högre än i maj, som hittills varit den månad då det publicerats flest antal artiklar om riksdagspartierna i Sverige. Då omnämndes partierna i totalt 41731 artiklar, medan partierna nu i augusti omnämndes i totalt 38480 artiklar.

Socialdemokraterna ökar mest och ligger nu på en rekordnivå i antal omnämningar, hela 9319 artiklar i augusti, vilket är den högsta noteringen i år för ett parti i onlinemedia under mätperioden. Gapet ner till de andra partierna är dessutom väldigt stort. Det skiljer i augusti 3816 artiklar mellan Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna som är det parti med näst störst synlighet online under månaden. Andra partier som når sin högsta notering av omnämningar sedan februari i år är denna månad Vänsterpartiet och Folkpartiet.

Förutom Socialdemokraternas stora ökning i augusti så kan vi också se att Moderaterna och Sverigedemokraterna ökat kraftigt i onlinesynlighet jämfört med juli månad. Kristdemokraterna är det parti som fått minst synlighet totalt sett sedan mätningen började i februari, tätt följt av Centerpartiet.

Bland partiledarna är det Stefan Löfven, Fredrik Reinfeldt och Jan Björklund som i augusti ökat mest jämfört med juli månad. Av dessa är det Stefan Löfven som ökat mest med publicitet i 2413 fler artiklar jämfört med föregående månad. De tre partiledarna nådde under augusti även personliga toppnoteringar i antalet omnämningar sedan våra mätningar började i februari i år. Även Göran Hägglund och Åsa Romson hade i augusti personliga rekordmånader i onlinesynlighet.

I den totala statistiken för partiledarnas synlighet sedan mätningarna började i februari i år så är Åsa Romson den partiledare som synts minst i onlinemedia, tätt följt av Gustav Fridolin. Den partiledare som synts mest i onlinemedia sedan februari är Fredrik Reinfeldt, följd av Stefan Löfven och därefter Jimmie Åkesson.

Fakta om mätningen

Mätningen har gjorts genom Cisions kommunikationsverktyg CisionPoint. De sökord som använts under mätningen är partiernas namn och partiledarnas namn. Statistiken grundas på antal artiklar i svenska webbkällor där partier och partiledare omnämns under perioden februari – juli 2014. Över 1500 svenska webbkällor har bevakats. Statistiken inkluderar inte inlägg i sociala medier.

För mer information, vänligen kontakta:

Annica Sandberg, Marketing Manager Cision
E-post: annica.sandberg@cision.com

Om Cision

Cision är den ledande leverantören av kommunikationsverktyg inom IR och PR. Våra kunder använder Cision för att hantera alla delar i sin kommunikation – allt ifrån att identifiera viktiga medier och opinionsbildare till att nå ut med sina budskap, bevaka traditionella och sociala medier och utvärdera effekten av sin kommunikation. Cision finns i Europa, Nordamerika samt Asien.

Socialdemokraterna, Moderaterna och Sverigedemokraterna ökar mest
Socialdemokraterna på rekordnivå i antal omnämningar i nyhetsmedia online
Stefan Löfven, Fredrik Reinfeldt och Jan Björklund ökar mest bland partiledarna