Telekomföretagen i topp i Cision Corporate Index

Telekomföretagen toppar listan när Cision presenterar resultatet för Cision Corporate Index för andra kvartalet 2008. TeliaSonera ligger etta på den svenska listan följt av Ericsson och på Norden-nivån intar Nokia förstaplatsen. Cision Corporate Index är en ranking av publicitetens påverkanskraft på varumärket hos de femtio största börsbolagen i Norden. Undersökningen genomförs kvartalsvis.

Nokia är det företag i Norden som har den mest positiva mediebilden, följt av TeliaSonera och Ericsson på fjärde plats.

- Svenska företag dominerar det nordiska indexet vilket beror till stor del på att de har hela den nordiska regionen som sin marknad. Svenska medier har även större räckvidd än andra nordiska medier, säger Per Söderpalm, nordisk analys- och redaktionschef på Cision.

Den finansiella rapporteringen i media runt företag är för första gången på länge mer negativ än positiv. Trots den tuffa ekonomin är dock bankerna fortfarande på topp-tio-listan

- Att bankerna återfinns i toppen beror till stor del på att de har experter som uttalar sig vilket neutraliserar den annars negativa finansiella rapporteringen, säger Per Söderpalm. Intressant att notera är att i USA där Cision genomför samma undersökning ligger bankerna på botten av listan.

B2B-företag får oväntat stor publicitet. I Sverige hamnar företag som ABB, Volvo och Scania på topp-tio-listan. Cision har också studerat vilken typ av budskapsområden det är som generar mest och bäst publicitet. De mest positiva budskapen återfinns inom områdena produkter, ledning och expertis.

- Min rekommendation är därför att företagen i bistrare tider ska satsa på att lyfta fram dessa områden i sin kommunikation, säger Per Söderpalm.

Den nordiska topp-tio-listan:

8. Sv. Handelsbanken
9. Scania
10. ABB

För fullständig rapport och ytterligare information, vänligen kontakta:

Per Söderpalm, Nordisk analys- och redaktionschef
Mobil + 46-706-21 88 52
E-mail: per.soderpalm@cision.com

Om oss

Cision är en global ledande aktör inom affärsdriven informationshantering (media intelligence) och levererar ett komplett arbetsflöde för professionella IR- och PR-kommunikatörer. Cision är världsledande inom sin bransch och har huvudkontor i Chicago med över 100 000 kunder globalt. Cision har även kontor i Kanada, Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Portugal, Sverige, Finland och Kina och representerar varumärkena PR Newswire, Gorkana Group, PRWeb, Help a Reporter Out (HARO) och iContact.