Citroën på Bilsalongen i Genève 2009

Ny visuell identitet, nya kundrelationer, nytt produktprogram – Citroën förnyar sig. Trots rådande kris i den internationella bilindustrin väljer Citroën att visa upp sin nya image och alla sina nyheter på Bilsalongen i Genève 2009. Citroën är ett märke som genomgår en konstant förvandling för att möta de nya behoven på den internationella bilmarknaden. För att illustrera satsningen ställs fler än 20 bilar ut, varav 5 konceptbilar, på en yta som går i samma färger som märkets nya image. Alla dessa modeller visar med all tydlighet vilka värden Citroën står för: djärvhet och kreativitet, nya intelligenta lösningar till nytta för kunderna och ett permanent miljöengagemang som bekräftar Citroëns ledande ställning på området.

 Kärnan i Citroëns identitet är kreativitet och förnyelse

Citroëns ambition är att locka många olika kunder med olika transportbehov. För att lyckas med det har Citroën tagit fram flera produktstrategier i form av olika modeller på bilsalongen i Genève.

Den första strategin inleddes redan för ett antal år sedan och består i att fortsätta förnya kärnprogrammet, för att skapa goda förutsättningar på alla områden. Precis som nya C5 ersatte den gamla versionen, kommer en ny C3 framöver att ersätta den nuvarande C3, och så vidare. De senaste modellerna i programmet visas i montern för att illustrera det kontinuerliga förbättringsarbetet. C4 Picasso och Grand C4 Picasso är ledande i Europa i segmentet för kompakta MPV-modeller och finns nu med ännu fler motoralternativ. Fr.o.m. maj 2009 (beroende på land) kommer kunderna att kunna välja dieselmotorn HDi 150 FAP, som redan idag uppfyller kraven i Euro V-standarden.
Nemo Combi är å sin sida en flört med den berömda lilla Disney-fisken, i form av en specialserie som formligen spritter av liv. I juni 2009 kommer specialserien "Nemos värld" att finnas för försäljning (ej planerad för den svenska marknaden i dagsläget). Den ger än en gång prov på Citroëns kreativitet och visar att bara fantasin sätter gränsen för hur den här bilen kan anpassas och förändras. Korallfärgad och vit på utsidan, orange och svart på insidan. Den här modellen lämnar ingen oberörd.

Den andra produktstrategin syftar till att uppfylla två nya önskemål från kunderna:

- Citroën vill erbjuda bilar som är bättre anpassade till specifika behov. Dessa kunder vill ha mer ekonomiska bilar, men framför allt mer intelligenta. Därför lanserar Citroën nu C3 Picasso. Den sistfödda av MPV-modellerna har en mycket framskjuten position i montern med sin nydanande fräcka design. Det här är också en bil som erbjuder det bästa i termer av volym och flexibilitet.

I framtiden kommer C-Cactus å sin sida att erbjuda en mer avskalad lösning – basbilar med körglädje. Den här konceptbilen öppnar i själva verket vägen för minimalism med ett helt nytt sätt att bygga bilar: att framhäva stilen, använda den miljövänligaste tekniken och bara behålla sådan utrustning som verkligen krävs i bilen och som användarna värdesätter.
C-Cactus ligger väl till i tiden och sticker än en gång ut från mängden på bilsalongen i Genève med sin uttrycksfulla och mångskiftande design. Å ena sidan hittar vi flera gröna detaljer, med bestämda och precisa former, som leder tankarna till den elektriska drivlinan och de miljövänliga aspekterna.
Å andra sidan är det rött som överväger. Det är en färgglad och optimistisk bil, med stora platta ytor och avrundade linjer. En alternativ miljövision.

- Det andra önskemålet, hos vissa målgrupper, är roliga och attraktiva bilar, som ändå är jordnära och praktiska. Det här är kunder som vill ha bilar med roligare stil. De önskar sig mer körglädje och raffinerade lösningar, utan att glömma de praktiska funktionerna. Allt till ett rimligt pris. Svaret från Citroën är serien DS. DS-andan ligger helt i linje med Citroëns identitet: Distinctive Spirit. Det här är ett helt nytt produktprogram som kompletterar den traditionella serien, med konceptbilen DS INSIDE som första smakprov.

 Med den tekniska utvecklingen i fokus

Historien visar att Citroën är synonymt med tekniska framsteg och innovationer. Märket lanserar oupphörligen nyheter för att skapa maximal komfort och säkerhet.

- Snow Motion är ett intelligent antispinnsystem som förbättrar greppet på hala vägar och ökar säkerheten. Det erbjuds (redan nu i Sverige) som standard på C4 Picasso och C5 och utan merkostnad för kunden. Bilar med konventionella antispinnsystem (ASR) används för att reglera drivhjulen så att de inte spinner loss eller slirar. Under extrema förhållanden kan ett sådant system förvärra situationen genom att hindra bilen att ta sig framåt. För att komma tillrätta med det här fenomenet griper Snow Motion in och styr antispinnsystemet på ett helt nytt sätt, så att både noviser och erfarna förare kan komma igång från stillastående och effektivt ta sig fram på hala och igensnöade vägar.

- Grip Control är ett system som passar perfekt för tuffa Berlingo, som kan utrustas med funktionen från det andra halvåret 2009 (beroende på land). Den här funktionen kommer att locka kunder som vill ha en bil med bättre terränggående egenskaper och bättre drivkraft än en konventionell bil. Oavsett typ av terräng. Syftet med systemet är att optimera drivkraften hos de båda framhjulen genom ett sofistikerat antispinnsystem som integreras i ESP-datorn.

För att den allsidiga bilen ska ta sig fram optimalt i alla lägen kan föraren välja mellan fem funktionslägen. De kopplas in via ett särskilt reglage på mittkonsolen (välj mellan lägena Standard, Snö, Terräng, Sand eller ESP Off).

 Citroën – ett ledande miljöbilsmärke

Citroën är ett bilmärke som tar initiativ till ny teknik för att minska bränsleförbrukningen och utsläppen av CO2. Därför har flera olika strategier tagits fram och idag har 30 % av de bilar som Citroën säljer i Europa ett utsläpp på "120 g eller mindre" CO2 per km. Dessutom ligger Citroën för femte året i rad högst upp i den europeiska klassningen av bilmärken som har det bästa medelutsläppet av CO2/km.
För att visa sitt engagemang och sin ledande ställning på miljöområdet har Citroën valt att presentera:

• de rena bilarna, särskilt Citroën C1 som släpper ut 106 g CO2 per km. Citroën är ledande på miljövänliga och bränslesnåla bilar med en marknadsandel på 23 % i segmentet för bilar med utsläpp under 110 g CO2/ km eller mindre.

• de beprövade tekniska lösningarna, som exempelvis den elstyrda manuella växellådan som inte bara skapar körglädje utan även lägre förbrukning (mellan 3 och 5 % jämfört med en vanlig manuell växellåda). Citroën är för övrigt ledande i Europa på elektroniskt styrda växellådor, som finns till många av bilarna i programmet: från C1 till C4 bland sedanmodellerna, inte att förglömma Nemo, C4 Picasso och Grand C4 Picasso.

• framtidens teknik: - den nya generationen av Stop & Start som kommer att införas i massiv omfattning i hela modellprogrammet fram till 2010, både i diesel- och bensinversioner. Den använder sig även fortsättningsvis av tekniken med kombinerad startmotor och generator, vilket är den bekvämaste lösningen för att åstadkomma snabba omstarter som passerar helt obemärkta. För att öka prestandan får det nya Stop & Start-systemet också kraft från hastighetssänkningar och inbromsningar, som ger batteriet laddning utan att förbrukningen ökar.
I Genève illustreras Citroëns miljöengagemang genom utvecklingen av den här tekniken i konceptbilen C3 Picasso. Med den senaste generationen av Stop & Start och en elstyrd sexväxlad manuell växellåda, har den ett utsläpp på bara 110 g/km CO2.

- Dieselhybriden i konceptbilen C4 WRC HYbrid4 som kombinerar finess och miljövänlighet med en sportig stil. Citroëns miljötänkande är inte begränsat till vissa modeller utan omfattar även bilar med höga prestanda. I det här C4 WRC-konceptet finns ett batteripaket som laddas vid inbromsning på special- eller transportsträckor. Därför kan C4 WRC HYbrid4 köras med elmotor på sträckor utan tidtagning. Bilen blir då mycket tyst och miljövänlig i tävlingsfria områden, på landsbygd eller i stadstrafik.

- Eldrivna bilar – C-Cactus. Alltid i första ledet, alltid innovativ. På bilsalongen i Genève presenterar Citroën sin C-Cactus med 100 % elektrisk framdrivning. Den här bilen visar vilken mångfald av tekniska miljölösningar som utforskas av märket. Tack vare sin helt elektriska drivlina uppvisar konceptbilen ett nollutsläpp (0 g/km CO2).

 Koncept som bygger på finess och bilglädje

Citroën visar upp två konceptbilar som betonar märkets förmåga att bygga bilar med finess och kreativitet:

- Finess – DS INSIDE. Konceptbilen DS INSIDE är en fröjd för ögat. Den föregår DS3, som är den första bilen i den nya DS-serien och börjar säljas i början av 2010. Den här eleganta och raffinerade konceptbilen är en kompakt modell med 3 dörrar. Den följsamma och skulpterade formen ger intryck av både kraftfulla och mjuka egenskaper. För att överraska ögat har alla detaljer designats med långa mjuka linjer som bryts tvärt, precis som en hajfena – själva symbolen för DS INSIDE.

- Kreativitet – GTbyCITROËN. Den här konceptbilen blev folkets val på Parissalongen i höstas och fick priset Louis Vuitton Classic Concept Award 2008 i Genève. Citroën är därmed den första tillverkaren som river muren till den virtuella världen. Citroën har i själva verket byggt en konceptbil i full skala, som enbart utvecklats för bilsimulatorspelet Gran Turismo 5.
Den mycket kärnfulla stilen speglar bilsportvärlden på ett perfekt sätt. Bland annat har den ett överdrivet långt bakparti och en färgövergång från vitt till skarpt grått på karossidan. Det skapar en effekt som sitter kvar på näthinnan och ger känslan av att bilens linjer fortsätter i det oändliga.
I spelet har konceptbilen ett elektriskt framdrivningsläge med en bränslecell som energikälla. Den har inga förorenande utsläpp och kan ändå ta upp kampen med sina starkaste konkurrenter.

Bilder finns på vår internationella press-sida, se nedan. Om ni har problem med inloggningsuppgifter ta kontakt med mig per mobiltelefon.

Fördjupad pressinformation om DS Inside, C3 Picasso, Snow Motion och Grip Control finns tillgängliga på Citroën sida hos Cision.

För ytterligare information vänligen kontakta:

www.citroen-presse.com
www.citroen.se