• Citroën/

CITROËN PÅ KONSTBIENNALEN I VENEDIG – EXKLUSIV SPONSOR FÖR DEN FRANSKA PAVILJONGEN

CITROËN är exklusiv sponsor för den franska paviljongen under den 54:e Venedigbiennalen, den stora internationella konstutställningen i Venedig. Detta blir ännu ett tillfälle för märket att stärka de goda banden som man har med konstvärlden sedan flera decennier tillbaka. Till den nya biennalen har Christian Boltanski, en frontfigur på den internationella konstscenen, gjort en unik installation med namnet Chance.

CITROËN har en unik position inom fordonstillverkning. Företaget grundades 1919 vid foten av Eiffeltornet i Paris, och har allt sedan dess hållit fast vid sina traditionella värden: djärvhet, kreativitet och sinne för innovation.

Mellan 1932 och 1964 var det en konstnär och inte en industriman som stod för utformningen av nya modeller. Flaminio Bertoni, den italienske skulptören, skapade överraskande och mytomspunna objekt: Traction Avant (som i Sverige fick benämningen B11) , 2CV och DS. 1957 fick CITROËN ta emot hederspriset på triennalen i Milano för DS, och Roland Barthes ägnade modellen ett avsnitt i sin bok Mytologier. 1999 utsågs DS av en enhällig jury i London till Världens bästa designföremål under 1900-talet.

Märket låter sig inspireras av alla former av konstnärligt uttryck. Exempelvis hämtar avdelningen för färger och material idéer hos Françoise Niellys målningar. CITROËN är i sin tur också en inspirationskälla för konstnärer och förknippas därför med stora namn inom modern konst, som Schmilblic (1989) av Arman, DS av Gabriel Orozco och Compressions de CITROËN som César gjorde till den 46:e Venedigbiennalen 1995. Idag är det den franske designern Ora-ïtos som hämtat inspiration i märkets historia till sina första större konstföremål som presenterades i Milano i april.

Dessa goda relationer med den samtida konsten har CITROËN utvecklat bland annat genom att delta i 2005 och 2006 års internationella konstmässa, FIAC, i Paris. År 2006, till den stora utställningen ”Génération C4 Picasso” på Grand Palais i Paris, samarbetade märket med designers och konstnärer som Jean-Charles de Castelbajac, Hugues Decointet, Damien Firman, Marie Maillard, Jean-Luc Vilmouth och Kimiko Yoshida. Inom ramen för den 54:e Venedigbiennalen är Citroën idag ensam sponsor för den franska paviljongen där det unika verket Chance av Christian Boltanski kommer att visas.

Under hela sin historia har CITROËNS ambition varit att ständigt flytta gränserna för bilupplevelsen lite längre, och det har man gjort genom att våga sig in på konstens och designens område. Idag följer märket samma väg med sitt ledmotiv CRÉATIVE TECHNOLOGIE och presenterar DS-serien, en serie som ger något alldeles extra vad gäller design, konstruktion, körupplevelse och finess.

Foton finns upplagda på  http://www.citroencommunication-extranet.com

Login (MAJ): VENISE      Lösenord (MAJ): MECENAT

CITROËN

CITROËN, som gjort sig känt som ett dynamiskt och kreativt märke, lanserade under 2010 DS3, den första modellen i den distinkta DS-serien som i år ska kompletteras med DS4 och DS5. Med över 90 års erfarenhet av Créative Technologie erbjuder CITROËN i sitt modellprogram två helt eldrivna bilar, likaså bilar med microhybrid-tekniken e-HDi och snart också en fullhybrid – Hybrid4. Märket har 10 000 kontaktpunkter för kunder, 11 500 medarbetare, representation i närmare 80 länder och sålde under 2010 hela 1 460 000 fordon, varav 220 000 bilar i Kina.

Franska institutet

Franska institutet lyder under utrikesdepartementet och ska verka för att sprida fransk kultur utanför Frankrike. På området bildkonst och arkitektur arbetar institutet med konstnärer och designers som lever och arbetar i Frankrike men också från den afrikanska kontinenten och Karibien. Franska institutet sköter arbetet i den franska paviljongen vid Venedigbiennalen och är medarrangör till en del större biennaler, bland annat i Afrika. Institutet följer med på konstutställningar som turnerar internationellt, i syfte att visa upp offentliga samlingar eller inom ramen för program hos utländska museer eller samarbetspartners. Institutet stöder franska konstnärers deltagande på internationella mässor och främjar utländska yrkeskonstnärers deltagande på de konstnärliga scenerna. www.institutfrancais.com

Franska institutet sköter kansliet i den franska paviljongen under Venedigbiennalen i samproduktion med Centre national des arts plastiques (CNAP), i samarbete med Direction générale de la création artistique (kultur- och kommunikationsdepartementet) och med den exklusiva sponsorn CITROËN.