CITROËN STORSATSAR I KINA

Kina är världens största bilmarknad och för Citroën är det den näst största marknaden med en årlig försäljning på 220 000 fordon. För Citroëns tillväxtstrategi är Kina dock företagets högst prioriterade marknad. Med två joint ventures, som kompletterar varandra väl, tar Citroën under 2012 ett kliv framåt på den kinesiska marknaden. Efter ett år med rekordförsäljning i Kina firar Citroën 20-årsjubileum med sitt första joint venture, Dong Feng. Det gör man genom att på bilmässan i Beijing, som just pågår, visa sin nydesignade sedan, C-Quatre, och den nya C4 Aircross. Citroën startar i år även lanseringen av sin DS-serie i Kina. Det sker i samarbete med Changan, ett andra joint venture. Genom att premiärvisa konceptbilen Numéro 9 på bilmässan ger man dessutom en försmak av Citroëns framtida modeller.

DONG FENG CITROËN: 20 ÅRS NÄRVARO I KINA

DONG FENG CITROËN firar 20-årsjubileum i år. Med ett nätverk på 360 återförsäljare har Citroëns första kinesiska joint venture producerat och sålt 1,6 miljoner fordon sedan starten och under 2011 satte man ett nytt försäljningsrekord med nära 220 000 fordon. 2012 års bilsalong i Beijing utgör ett utmärkt tillfälle för Citroën att visa upp sitt modellprogram i C-serien, till exempel:

• C-Quatre-serien (halvkombi och sedan) - en riktig “success story” med mer än 112 000 sålda fordon under 2011 – har genomgått en uppdatering med ny design på sedanmodellen.
  • CITROËN C5 såldes i 32 000 exemplar under 2011 i Kina, som blivit den största marknaden för modellen sedan lanseringen i landet 2010.
  • CITROËN C4 Aircross, märkets nya kompakta SUV, lanserades nyligen i Europa och är klar för lansering i Kina i maj.
  • CITROËN C-ZERO, märkets helt eldrivna stadsbil. C-ZERO kommer att passera Kina i sommar på en deletapp av sin Elektriska Odyssey. Det rör sig om den första Jorden Runt-resan som genomförs med en elbil. Elbilen lämnade Frankrike den 11 februari i år. Det är cirka 80 år efter att en bandvagn som ingick i den “Gula Expeditionen” ankom till Beijing. Expeditionen organiserades av märkets grundare André Citroën.

I ett vidsträckt land som Kina med en befolkning på 1,3 miljarder och där mobilitet är ett centralt problem visar CITROËN upp sin konceptbil Tubik. Denna minibuss i high-tech och med 9 säten förkroppsligar märkets vision om bilburna transporter framöver med tyngdpunkten lagd på delat och smart resande.

Vid sidan om Tubik finns CITROËN C-Quatre VTS utställd på mässan. Det är en 100 % kinesisk konceptbil som baserar sig på den faceliftade C-Quatre Sedan.

CITROËN och CHANGAN: DS-SERIEN LANSERAS I KINA I ÅR

CITROËN DS5 hade sin världspremiär på Shanghai Motor Show 2011 och som en följd av detta går starskottet 2012 för CITROËN och CHANGAN och DS-serien på den kinesiska marknaden. Changan är märkets andra joint venture i Kina, samarbetet invigdes i november förra året. DS4 och DS5 kommer att lanseras i slutet av juni, tätt följt av DS3 under andra halvåret. CITROËN DS5 börjar produceras lokalt under 2013.

För att säkerställa att lanseringen av DS-serien blir en succé öppnar Changan, Citroëns andra joint venture, 24 försäljningsställen under perioden juni till december. Nätverket kompletteras med DS Stores i olika stadskärnor och därmed kommer man att ha totalt 33 försäljningspunkter vid årets slut.

DS-seriens tre modeller presenteras i olika versioner i mässmontern; CITROËN DS5 Hybrid4, DS3 Racing och världsmästarbilen DS3 WRC. Med en återblick på märkets historia och “DS-andan” ställer man även ut

CITROËN DS 23.

En annan stjärna, som gör sin världsdebut på mässan, är Citroëns senaste konceptbil “Numéro 9”. Den ger en försmak av DS-seriens visioner och visar stilkoder för nästa tre DS-modeller. Det rör sig om en sedan i C-segmentet, en SUV och en exklusiv sedan i D-segmentet Dessa tre modeller är inte enbart avsedda för Kina, även om landet är världens största bilmarknad - och största marknad för premiumbilar - och därmed utgör högsta prioritet för Citroëns internationella tillväxtstrategi.

PRESSKONTAKT: Lena Rönnelius Ericson - Tel 08-474 53 07 - Mob 070-575 06 99 lena.ericson@citroen.com

Foton finns att ladda ner från http://www.citroencommunication-echange.comAnvändarnamn: PEKIN2012 (stora bokstäver)Lösenord: CITROEN (stora bokstäver)

CITROËN SVERIGE AB INFORMATIONSAVDELNINGEN Lena Rönnelius Ericson PR- och Informationschef E-mail: lena.ericson@citroen.com Tel: 08-474 53 07/ Mobil: 070-575 06 99 www.citroen-press.com www.citroen.se

Snabbfakta

CITROËN grundades av André Citroën för drygt 90 år sedan vid foten av Eiffeltornet i Paris. Citroën har gjort sig känt som ett dynamiskt och kreativt märke. Under 2010 lanserades den nya distinkta DS-serien, som innefattar modellern CITROËN DS3, DS4 och DS5. Med sin långa erfarenhet av ”Créative Technologie” erbjuder Citroën ett brett modellprogram med bland annat två elbilar, ett stort utbud av bilar med microhybrid-tekniken e-HDi och likaså en fullhybrid med benämningen Hybrid4. CITROËNs tekniska försprång märks också på rallyområdet där märket under de senaste åtta åren vunnit sju världsmästartitlar för konstruktörer. CITROËN har 10 000 kontaktpunkter för kunder, 11 500 medarbetare, representation i närmare 80 länder och sålde under 2011 hela 1 436 000 fordon, varav 220 000 bilar i Kina.